Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)

<< < (9/14) > >>

Wim Vink:
Nog een mooie anekdote vanaf dit schip (uit betrouwbare bron):

Op de Schellingerland had je in dat dwarsgangetje het herentoilet. Daartegenover een deur naar het ketelruim.
Op een gegeven moment komt de machinist dat stookhol uitstuiven. Hij had gezien dat er iemand tegen ZIJN ketel had staat piesen. "Hij had wel zó'n piel!" Zegt een ander bemanningslid heel nuchter: "En nu, moeten we alle kerels hun broek laten zakken?" Grote hilariteit en de machinist woest.

Wim Vink:

--- Citaat van: Wim Vink op 17 december 2012, 16:48:22 ---26 oktober 1970 lag de Schellingerland zonder werk aan de 1e steiger.
(NB. Waar de Holland die dag was, weet ik niet meer)
--- Einde van citaat ---

N.a.v. mijn opmerking dat de Holland niet op "zijn" plek lag, stuurde Bert Vliegers mij een uitgebreide toelichting. Ik had die al een tijdje liggen en had het over het hoofd gezien.
Graag deel ik met jullie deze informatie:


N.a.v. je opmerking dat je niet weet waar de Holland op 26 okt. '70 was, het volgende uit het journaal vd Holland:

Zaterdag. 3 okt. Wind NNW 10.
Vertrokken te 06:50 van Terschelling naar Zweedse kuster "Dalsja" in moeilijkheden boven Ameland. Voeren door Stortemelk. Zware grondzeeën. Waren te 08:20 buiten, koers NW.
09:45, positie 53-21N, 04-55E.
09:50 van Dalsja:"Geen hulp meer nodig".
10:10 Orders van kantoor "om de West" te stomen naar "Leda".(Duitse kuster in problemen boven Texel. B)
Te 10:25 klap water. Aan SB deur ingeslagen. Hele midscheeps vol water. Alle elektrisch in stuurhuis en radiohut uitgevallen. Begonnen te lenzen. SB sloep gesjord, is beschadigd. Gingen met kop op zee in pos Decca: Rood D5.6 Groen B33.6.
Verrichten noodreparatie aan houten deuren op sloependek en patrijspoorten in SB walegang.
Houden ons gaande met kop op zee, daar binnenlopen onder deze weersomstandigheden onverantwoordelijk was.
Zondag 4 oktober: wind NWtN 8
Stoomden vanaf  06:20 richting VSM-boei. Passeerden 08:00 VSM en lagen te 09:30 gemeerd in haven Terschelling. Begonnen met opruimen ravage. SB sloep naar de helling.
Maandag 5 okt. naar de werf in Amsterdam (ADM)
Dinsdag 6 okt. Verzekering aan boord. De volgende werkzaamheden uitvoeren:
Beschieting verblijven op brugdek, sloependek en messroom bemanning afhalen, schoon maken en nieuw plaatsen. Alle vloerbedekking vernieuwen. Plafonds in hut en salon reder en hut kapitein vernieuwen
Trappen vernieuwen. Deuren sloependek vervangen door stalen WD deuren. SB davit eraf en naar fabriek.
SB walegang schot eruit en rechten. Radioinstalatie geheel vernieuwen. Klinknagels stuurhuis vernieuwen. SB sloep repareren. Schot salon reder SB rechten. Nieuwe radar RM916 plaatsen.

Dat dit een paar dagen in beslag nam kun je begrijpen.
Op zaterdag 12 november was het klaar en de "Holland" lag om 19:45 weer op Terschelling.

Ik was aan boord  toen dat stuk water over ons heen kwam. Had er net een roertorn opzitten en zat bij Gijs Bossen in de radiohut. De "Holland" werd plat op haar zijde gegooid en kwam ook direct weer overeind. Gelukkig! Eerst dacht ik dat de brug verdwenen was, maar dat viel mee. Het zeetje was door SB deur op het sloependek naar binnen gekomen, nam de binnentrap mee en ging via de SB deur weer eruit.
Aan SB waren alle schotten ontzet, en diverse poorten ingeslagen.
Ik hoor het Van der Wielen nog zeggen toen hij door het stuurhuisraam naar achter keek: "Wat trekt die sloep een rare smoel!" Die stond n.l. op z'n kant tegen de schoorsteen.
Pas later hoorden we dat het booreiland dat boven Vlie stond, rond die tijd een golf van 15m hoogte had gemeten! Moet haast een 'freak wafe' zijn geweest.

Weer een raadsel opgelost!


back on topic.


(evt reacties op Bert zijn verhaal: graag in subboard Bergingen.

Wim Vink:
Een plaatje uit 1973 dat vroeger ook al eens op het forum is geplaatst door JH.
Vanwege forum technische redenen is het destijds helaas verdwenen.
Gelukkig had ik deze unieke foto van de Schellingerland in het 1e dok (waar nu de KW op Ts overnacht) in de pc opgeslagen en herplaats ik die.



foto: F. Schol

Wim Vink:
Twee foto's bij de eerste eigenaar, de TESO op Texel.

Den Helder, 20 juli 1952.


Haven van Oudeschild, Texel inclusief TESO autobussen, 20 juli 1952.


foto´s: Jan Voerman

Wim Vink:
Diverse bronnen op internet kunnen soms tot leuke (foto)resultaten leiden.

Bijgaande foto vond ik van een binnenlopende Schellingerland in de haven van West.



foto: Jan Berghhuis

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie