Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
Vriend:
Het MS Schellingerland (ex SS/MS Dokter Wagemaker) loopt de haven van Harlingen binnen op 2 juli 1971.
Vriend:
Van deze foto wist ik eerst niet van welk Doeksen schip dit de machinekamer is. Uiteindelijk na inzoomen op de telegraaf, na het scannen van de foto, las ik Wilton-Feijenoord Rotterdam. Dan is mijn conclusie dat dit de machinekamer van de Schellingerland (2) (ex Dokter Wagemaker) is en kijken we naar een Werkspoor TMAS276 met 6 cilinders en 430 APK bij 350 omwentelingen per minuut.
Vriend:
Deze twee foto's zijn begin 1973 gemaakt. Ik weet alleen van welk schip dit de machinekamer is. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat hier te zien is. Het lijkt op een pomp en ik zie ook wat hydraulische leidingen. Wie het weet mag het zeggen!
Wim Vink:
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, herken ik hierin beelden van de Schellingerland, ex-Wagenmaker,
WB zal dat dat kunnen bevestigen of corrigeren.
willem boot:
--- Citaat van: Wim Vink op 2 april 2010, 13:39:42 ---Als mijn geheugen me niet in de steek laat, herken ik hierin beelden van de Schellingerland, ex-Wagenmaker,
WB zal dat dat kunnen bevestigen of corrigeren.
--- Einde van citaat ---
Correct. De ex-'Dokter Wagemaker' (zonder n) had na de verbouwing 1951/2 een verticale stoomketel gekregen voor stuurmachine, pompen, stoomfluit en dergelijke. Leek sterk op een stoomketeltje zoals dat in die tijd nog op heimachines werd toegepast. De hulpwerktuigen werden grotendeels of misschien zelfs allemaal nog met stoom gedreven. Ik weet niet precies welke, want dat heb ik in de archieven van TESO niet kunnen vinden. Voor de puristen onder ons was de 'Schellingerland'(2) dus eigenlijk geen "motorschip" maar een "motor-/stoomschip". Who cares..... Bij de Rederij is dat stoomketeltje uiteindelijk verwijderd. Wanneer weet ik niet. Het was in die tijd overigens vrij gebruikelijk om dat zo te doen. Ook de 'Erasmus' van Spido, ex 'W.F. van der Wyck' was zo uitgerust. Als je over dek liep, rook je overal stoom, terwijl dat van het begin af aan een motorschip is geweest. Nog begin jaren zeventig voeren er op de Duitse Rijn enkele raderboten rond die de hoofdvoortstuwing op stoom hadden, maar de hulpwerktuigen grotendeels op (ratelende) diesels. Dat was dus precies omgekeerd.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie