Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)

(1/14) > >>

Wim Vink:
Dit schip sprak erg tot mijn verbeelding, ondanks dat het maar relatief kort op Ts heeft gevaren. Ik mocht vaak met mijn neef mee, die machinist op dit schip was. Ik mocht dan het hulp-stoomketeltje bedienen. Klapje erbij, klapje eraf. Op die manier heel wat keren tussen Ts en Harlingen gevaren.
Bijgaand een foto die mijn toenmalige meisje, mijn huidige vrouw, maakte in ons eerste verkeringsjaar (1970). Had ik nou een goede of een verkeerde invloed op haar...?
Wim



Foto: © Corry Vink

Wim Vink:
Nog een plaatje, gemaakt door mijn vrouw.
Deze foto (en de voorgaande) zijn gemaakt op 6 augustus 1970.



Foto: © Corry Vink

Jon:
Wim Vink, in 1952 is het schip toch omgebouwd van stoommachines tot dieselvoortstuwing?

Wim Vink:
Ik schreef ook over het oliegestookte hulp-stoomketeltje, nodig voor o.a. de stoomfluit en de verwarming. Zie ook het boek Texelstoom van W.J.J. Boot, blz. 141.
Idd, de voorstuwing geschiedde door een Werkspoor diesel. Daar kon je vroeg in de morgen heerlijk naast slapen. Lekker die monotone dreun van bijna 2 uur. Bij Harlingen werd je vanzelf wakker van de bel van de telegraaf.

Humtidumty:

--- Citaat van: Wim Vink op 10 november 2005, 19:26:59 ---Ik schreef ook over het oliegestookte hulp-stoomketeltje, nodig voor o.a. de stoomfluit en de verwarming. Zie ook het boek Texelstoom van W.J.J. Boot, blz. 141.
Idd, de voorstuwing geschiedde door een Werkspoor diesel. Daar kon je vroeg in de morgen heerlijk naast slapen. Lekker die monotone dreun van bijna 2 uur. Bij Harlingen werd je vanzelf wakker van de bel van de telegraaf.

--- Einde van citaat ---
Wat moest een machinist zoal doen tijdens een oversteek?
hoop in de gaten houden e.d. of wachten op evt. opdrachten vanuit de machinekamer? of...
En is dit nu met de huidige schepen nog steeds zo?!?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie