Ik kan alleen maar spreken over de tijd dat ik met mijn neef mee mocht (1963-1980). Onderweg was hij dikwijls bezig de meters te controleren, smeringen uitvoeren en uiteraard op de telegraaf letten. De machine werd nog niet op afstand bediend, zoals nu. En hij mocht allerlei klusjes op het schip doen. En onderhoud in de machinekamer. De schepen, waarop ik meeging (Stortemelk-Vlieland-Schellingerland) waren relatief oudere schepen en er moest veel in de gaten gehouden worden. Voor de koude start altijd de olie met de hand doorpompen, kan ik me ook herinneren. En bij het binnenlopen van havens de bediening op scherp houden, want dan kon de motor gelijk in de juiste stand. Dikwijls waren de manoeuvres hetzelfde, dus wist hij tevoren wat de kapitein voor opdrachten zou uitvoeren. Hij zette de motor dan alvast in die stand, dan hoefde hij weinig meer te doen als de bel rinkelde met het nieuwe commando. Als dat dan een keer anders was dan verwacht, was het een heel werk om de motor op tijd in de juiste stand en omwentelingen te krijgen.