De veerboten deden er in de tijd waar Germen het over heeft, niet veel langer of korter over als nu, dus de drie uur waar hij het over heeft zal een of andere bijzondere omstandigheid als oorzaak hebben gehad, alleen de dienstregeling van toen laat drie uur vaartijd al niet toe:
Vertrek Terschelling 07.00 u 12.00u 17.00u
Vertrek Harlingen 09.30 u 14.30u 19.15u.
Dan de snelheid van een schip: maatgevend bij een waterverplaatsend schip (dus geen hovercraft, draagvleugelboot of planerend schip) is de lengte van de waterlijn, dus de lengte van de romp is in dit opzicht heel belangrijk, de rompsnelheid is (wortel2 maal het aantal meters), waaruit volgt dat een langer schip een hogere rompsnelheid heeft.
Nu is het natuurlijk niet zo dat een schip niet sneller kan varen als de rompsnelheid maar bij een bijvoorbeeld twee maal zo hoge snelheid moet je rekenen met een verbruik dat vier maal zo hoog ligt, met andere woorden het verbruik neemt kwadratisch toe.
Bovendien ga je bij overschrijding van de rompsnelheid een enorme hekgolf veroorzaken.
Het geinstalleerde vermogen doet er dus minder toe dan de romplengte en het aantal schroeven al helemaal niet
Pieter