Dat is goed nieuw Cees, vooral voor reder Theo Gebhard. De dienst tussen Enkhuizen en Medemblik biedt een continue en redelijk stabiele stroom aan passagiers.
Zoals Willem al aangeeft, hoeven we voorlopig en waarschijnlijk wel nooit meer te rekenen op het SS C. Bosman. De kans dat dit schip ooit nog dienstvaardig wordt is zeer klein, en dan is het nog maar de vraag of exploitatie haalbaar is. De Friesland kan nu 600 passagiers meenemen en dat is meer dan genoeg. Willem merkte al op dat als de Friesland al lekker vol zit, je met dat passagiersaantal de C. Bosman half leeg zult zien varen. Ik heb wat kenmerken van beide schepen opgezocht om een idee te geven van hoe de schepen zich tot elkaar verhouden.
Schip ==> MS Friesland / SS C. Bosman
Lengte ==> ca. 52m / ca. 67m
Breedte ==> ca. 9,7m / ca. 9,5m
Passagiers (oorspronkelijk) ==> 1.270 / 2.000
Vermogen ==> 625 IPK / 2 x 800 IPK (was 2 x 500 IPK)
De C. Bosman is dus duidelijk een maatje groter dan de Friesland. Als je nu ziet hoe het met de stichting van de C. Bosman gaat, dan mogen we het een wonder noemen dat de Holland (4) en Friesland (1) nu in de vaart kunnen blijven.
Even voor eigen parochie prekend: de exacte gegevens van de Bosman vind je in het boek "Een Eeuw Spoorwegveerdienst Enkhuizen-Stavoren", Amterdam 1987 (De Bataafsche Leeuw). Daar staat ook een algemeen plan van het schip in, als in 1915/6 gebouwd. De restauratieplannen voorzien in de installatie van een complete set triple-expansie stoommachines, voor zover ik het goed heb, afkomstig uit een voormalige Marineboot. Zouden die triples inderdaad de volledige 800 IPK per stuk moeten gaan opleveren, dan betekent dat een kolenverbruik van bijna 2 ton per uur. ik heb zelf met een stoominstallatie gewerkt van 550 IPK en ik kan je verzekeren, dat je niet voor de lol 600 kg per uur erdoorheen jast voor twee tweevuursketels in je eentje. Stoker spelen mag dan voor sommigen "het einde" lijken, daar word je toch echt moe van.
De Bosman is van dezelfde ontwerper als de eerste 'Noordnederland' (en dus die van onze 'Holland') en dat kan je onmiddellijk zien. Wat indeling betreft is de Bosman in originele staat een hokkerig geval en erg donker van binnen. Ik geloof er geen biet van dat de stichting er ooit in zal slagen dat schip onder stoom opnieuw onder SI-keur te krijgen, zeker niet met de oorspronkelijke aantallen toegelaten passagiers. Als die jiongens dat met een stel goede sponsoren en de juiste marketing zouden doen (en misschien iets van de originaliteit laten vallen, al was het maar tijdelijk), zou er misschien nog enige kans op zijn hem weer in de vaart te krijgen, vooropgesteld dat het casco nog goed genoeg is. Ook dat moet ik nog zien.
Werkelijke oorzaak: er zitten teveel stoomenthousiasten achter die onvoldoende zicht op de realiteit van nu hebben, helaas.