Ik wist niet dat de exploitatie van de Friesland zonder enige subsidie plaatsvindt. Opsteker voor de reder is het feit dat het schip nu een varend monument is. Interessant voor de exploitatie van een varend monument is o.a. het feit dat het bunkeren van rode dieselolie gedoogd is.
Helaas is de exploitatie van de museumstoomtram een ander verhaal. Een heel ander soort exploitatie waar altijd geld bij zal moeten. De laatste jaren is dat allemaal op het nippertje gegaan. Ik ben benieuwd wat we in de toekomst kunnen verwachten van het SS C. Bosman.
Willem, weet jij of er nog steeds plannen zijn om dat schip, als het ooit weer gerestaureerd en dienstvaardig is, op de dienst Enkhuizen-Medemblik in te zetten?
Jeroen, over de noodzaak van subsidi?ring van de stoomtram zal ik het hier niet hebben, daar zou ik uren over kunnen uitweiden, maar dat hoort hier niet thuis. Je gaat veel te gemakkelijk uit van datgene wat er door de organisatie zelf en de kranten wordt geventileerd. Niet altijd alles geloven van wat er wordt gezegd. Met de Bosman is men al jaren bezig. De laatste nieuwsbrief van de behoudsstichting dateert van december 2009, het bericht daarvoor meldt, dat er per jaar ? 750,- aan donateursgelden binnenkomt, terwijl er voor ? 19.000,- aan vaste lasten zijn. Er zit nog steeds asbest in het schip. De plannen zijn om het schip weer met een volledige stoominstallatie (twee triples uit een oude Marineboot) uit te rusten. Misschien dat het allemaal over een aantal jaren nog op orde komt, maar eerlijk gezegd zie ik dat allemaal niet voor elkaar komen. De orde van grootte machine-installatie voor dit schip nodig, de totaal te restaureren betimmering zullen zo'n enorm bedrag vergen, dat je daarvoor misschien maar beter een nieuw motorschip kunt laten bouwen in oude stijl. Ik denk ook, dat men zich verschrikkelijk verkijkt op de exploitatiekosten van zo'n stoomschip en de kosten van de daarvoor benodigde bemanning. Ik zie nog niet zo gauw ??n vaste stoker op twee schotse ketels van dat formaat. Daar zijn natuurlijk andere oplossingen voor te bedenken, maar als je ziet welke enorme bedragen hiermee gemoeid zijn zeg ik: dromen maar, kan nooit kwaad. het is goed bedoeld, een lofwaardig streven, maar volgens mij kan er beter aan andere zaken worden gedacht. Zo'n apparaat statisch bewaren is al een reuzentaak. Ik zie de Friesland hier nog jaren varen en die is goed voor die taak berekend.
Ik mag er wel aan herinneren, dat de "restauratie" van de Goethe (raderbootje van de K?ln-D?sseldorffer) destijds ? 13.000.000,- kostte en dat het schip enkele jaren terug definitief aan de kant is gelegd.