Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Friesland - 1956

<< < (10/127) > >>

tully1:
Dat alles heeft puur met techniek en innovatie te maken. In de laatste decennia is bijvoorbeeld veel geinvesteerd in optimale rompvormen, efficientere schroeven, etc. Overigens, de huidige (normale) veerboten komen ook meestal niet boven de 15 knopen uit qua topsnelheid.

Groet,
Rob

natureboy:
De veerboten deden er in de tijd waar Germen het over heeft,  niet veel langer of korter over als nu, dus de drie uur waar hij het over heeft zal een of andere bijzondere omstandigheid als oorzaak hebben gehad, alleen de dienstregeling van toen laat drie uur vaartijd al niet toe:

Vertrek Terschelling    07.00 u     12.00u     17.00u
Vertrek Harlingen       09.30 u      14.30u      19.15u.

Dan de snelheid van een schip: maatgevend bij een waterverplaatsend schip (dus geen hovercraft, draagvleugelboot of planerend schip) is de lengte van de waterlijn, dus de lengte van de romp is in dit opzicht heel belangrijk, de rompsnelheid is  (wortel2 maal het aantal meters),  waaruit volgt dat een langer schip een hogere rompsnelheid heeft.
Nu is het natuurlijk niet zo dat een schip niet sneller kan varen als de rompsnelheid maar bij een bijvoorbeeld twee maal zo hoge snelheid moet je rekenen met een verbruik dat vier maal zo hoog ligt, met andere woorden het verbruik neemt kwadratisch toe.
Bovendien ga je bij overschrijding van de rompsnelheid een enorme hekgolf veroorzaken.
Het geinstalleerde vermogen doet er dus minder toe dan de romplengte en het aantal schroeven al helemaal niet

Pieter

Wim Vink:
Die oude route was gemiddeld een kwartier korter dan de huidige route via de Meep en de Slenk.

Alleen met zeer laag water gaf de drempel in Schuitengat wel eens problemen (eind jaren 50/begin jaren 60). Dat heb ik al eens beschreven in een van de topics.

Wim Vink:
Van Evert Sikkema kreeg ik bijgaande foto om op ons forum te plaatsen.
Hij is bekend als zeer actief medewerker van http://www.kustvaartforum.com/ en sinds kort heb ik kontakt met hem.
In het verleden kwam hij wel eens op Terschelling op vakantie en van het ontschepen van de Friesland had hij deze detailopname uit augustus 1972.
Het is een goed beeld uit de tijd dat Ro-Ro nog niet in beeld was.

cees:
Het overhellen naar stuurboord, komt in dit geval doordat alle passagiers, zowel op het bovendek, als beneden, aan stuurboordkant staan. De Vlieland 1938 en de Oost-Vlieland 1962 haden daar ook last van, vooral bij vertrek van Vlieland.

Cees

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie