Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Friesland - 1956
tully1:
Een ander 'rest puntje' is wat mij betreft de kleur van de schoorsteen e.d. Volgens mij was dat toch origineel meer okergeel dan deze lichte kleur? De "Holland" heeft naar mijn gevoel meer de originele kleur dan de Friesland.
Rob
Wim Vink:
Rob,
Pas later is de schoorsteen uitgevoerd zoals de Holland nu ongeveer is: okergeel en een zwarte bovenrand.
De Friesland was eerst afgeleverd met een lichtere gele uitvoering, ongeveer zoals Theo Gebhard dat nu heeft. En idd een ronde bovenkant zou het compleet maken, maar ik weet hoe moeilijk het soms is om de historie te herstellen. Soms moeten er concessies aan het verleden worden gedaan.
Wim
natureboy:
Als aanvulling op Wim, het stuurhuis was de eerste jaren dat de Friesland in de vaart was ook geel, en het schip had een vlet achter op de accomodatie die te water kon worden gelaten met een davit aan bakboord en stuurboord. Deze vlet is rond 1970 van boord gehaald.
Overigens heel mooie foto's, Rob, ik ben altijd blij te zien dat het de oude Friesland goed gaat, uiteindelijk ging ik met dit schip voor de eerste keer naar Terschelling, op 18 augustus 1969, de schoorsteen is dan nog lichtgeel, lijkt me
Pieter
marlyse:
het zijn mooie foto,s rik .
herinnering komen weer naar boven bij het zien van dit schip.
groetjes marlyse. ;D
PiebeJanMan:
Volgens mij was in die tijd de route nog via het Schuitengat, een snellere route dan die van nu (via de Slenk), dat zal het verschil niet gemaakt hebben.
Het lijkt me ook sterk dat het MS Midsland 2x zo snel voer als de Friesland, dit zal hooguit een half uur uitgemaakt kunnen hebben.
Er zal die dag dus wat anders aan de hand geweest zijn:
- voer het schip op halve kracht, al dan niet vanwege de weersomstandigheden (Storm, laag water, o.i.d.)
- voer het schip langzamer vanwege technische problemen
- of was er wat anders aan de hand
???
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie