Juli 1963 maakte ik mijn allereerste foto van de Vlieland. Dat was nog met een 6x9 boxje.
Die foto heb ik in het verleden al eens digitaal gemaakt met toenmalige kennis en middelen.
Vandaag heb ik e.e.a. eens overgedaan en de foto “opgepoetst”.
In die jaren was het autovervoer naar Terschelling in de lift en de capaciteit van de Friesland was al snel ontoereikend. Daarom huurde de TSM vanaf 1959 de Oosterschelde van de PSD in om bij te springen in het zomerseizoen. Daaraan kwam na 1962 een einde, maar er werd een oplossing gevonden in de overname van de Dr Wagenmaker van de TESO die als Schellingerland in dienst kwam.
Naast het toenemende autovervoer nam ook de hoeveelheid vracht naar het eiland toe. De Josephine kon al die aangeboden vracht niet aan, dus werd voor het zomerseizoen de volgende oplossing gevonden. De Vlieland was vrijgekomen van de Vlielanddienst (de Oost-Vlieland was in 1962 in dienst gekomen) en werd als vrachtboot bestempeld.
Op de foto zien jullie de Vlieland de haven van West-Terschelling vanuit het Schuitengat naderen, volbeladen met “losse vracht”. Die lading werd later met hand naar de wal gebracht om vervolgens door de diverse vrachtrijders naar hun uiteindelijke bestemming gebracht te worden. Ik heb menige middag meegeholpen om die vracht in de vrachtwagens te krijgen.
Als jonge jongen was je de “koning te rijk” met een kwartje, waarvan je een grote ijsco kon kopen…..
foto: © Wim Vink