Hallo alle Vlieland 38 lovers.
Sinds vandaag geregistreerd op deze prachtige topic.
Van 1946 af tot 5 jaar geleden ben ik jaarlijks op Vlieland geweest, als kind met mijn ouders, als feestende puber, met eigen gezin en kinderen en de laatste 9 jaar als schipper eigenaar van het mps Nanja.
Heb dus alle ontwikkelingsfases van de steiger, veerdam en postboten meegemaakt.
De kleine Vlieland was voor mij een bijzonder schip.Daar het bovenste gedeelte van de deelbare deuren van machinekamer en kombuis meestal openstonden , kon je het gebeuren aan boord goed volgen. Vooral de langzaamlopende directomkeerbare Werkspoormachine facineerde mij en ik wilde dus later machinist worden, helaas kwam dat er niet van omdat ik op 12 jarige leeftijd brildrager werd en daardoor werd je toen niet toegelaten. De Vlieland bleef bij slecht weer het langste doorvaren van alle Doeksen boten, wat iets over de zeewaardigheid van het schip zegt, daarbij had ze een ijsbrekerssteven.Toch heb ik het een keer beleefd dat, na een verkenning om de oost, het schip terug kwam en in de mond van de werkhaven afmeerde. Wat ik mij ervan herrinner is dat alleen de 5 uur boot mensen op de Ree overzette, we mochten als kind dan wel eens mee en hoewel er overgestapt werd voorbij het Franse Gaatje ( waar meestal weinig deining loopt) kon het er zo af en toe behoorlijk wild aan toe gaan.
Midden 90-er jaren heb ik het schip willen kopen,bij bezichtiging (onder de Muiderbrug) bleek het schip in een zeer slechte toestand te verkeren,
maar de kapotgevroren motor kon , volgens van der Bergh, door Stork voor een slordige 20.000 gulden worden gerepareerd. De totale restauratie kwam volgens mij op enkele tonnen en dat kon ik met mijn smalle beurs niet berappen. Ook bleek er nog een beding in de verkoopakte te staan, waardoor het schip niet meer voor passagiersvaart op het Wad mocht worden ingezet. Dit was nogwel met op papier verkoop naar het buitenland en terugverkoop naar Nederland te omzeilen geweest, maar ook dat kostte geld. Heb toen het mps Nanja gekocht.
Wat me opvalt is dat er niet tot nauwelijks over de bemanning wordt gesproken, zoals de voor mij legendarische kapitein Jelle Horjus,Frans en kleine Jelle,Bram van de kaartcontrole,Hoedemaker, enz.
Enkele bemerkingen. In een artikel van Wim Vink op 29 -09-2009 wordt gesproken over de verbinding tussen Terschelling en Vlieland met de Stad Harlingen van Klaas Tot. Dit schip was toch van Hessel Tot, zoon Klaas voor met de Petra.
Bij het artikele van Germ de Groot staat dat het schip ook vanuit Enkhuizen heeft gevaren, wanneer was dat dan, de foto laat de Tonijn(ex Vlieland) voor de kust van Zeeland zien.
Hartelijke groeten vanuit Thailand, Dirk van der Schaaf.