Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (19/49) > >>

Vriend:
Twee foto's van de Vlieland. De eerste genomen rond 1952 Vlieland. De tweede in 1955 en laat het overstappen van de Vlieland/Holland zien. Foto's zijn van dezelfde bron als de foto van de Virgo die ik zojuist geplaatst heb. Ik heb de bron niet kunnen bereiken. Vindplaats van de foto's:
http://picasaweb.google.com/gijsha/VlielandHistorisch#5281908928300520754
http://picasaweb.google.com/gijsha/VlielandHistorisch#5281908752189406146

Dit zijn de foto's die onder bovenstaande link te vinden zijn.

Wim Vink:
Het was altijd leuk om vanaf Ts even met de Vlieland naar het gelijknamige eiland te varen.
Aangezien mijn neef daarop vaak machinist was, was meevaren nooit een probleem.
Ik had wel een voorkeur voor opkomend water en NW-wind, graag kracht 5 of meer.
Dan slingerde en stampte de Vlieland zo lekker in het zeegat.

Op 2 augustus 1979 maakte ik dit reisje voor het laatst (In januari 1980 werd de verbinding met deze boot opgeheven).
Daarna heb ik niet meer met dit schip gevaren.
Mijn vrouw maakte vanaf de wal deze foto van de Vlieland in het Schuitengat.



Foto: © Corry Vink

De verbinding zou daarna in het zomerseizoen worden onderhouden door particulieren, zoals o.a. door Klaas Tot met de Stad Harlingen.
Pas met de indienstelling van de Stuifdijk heropende Doeksen deze verbinding, al was die toen van korte duur.
Toen de tweede Koegelwieck in dienst kwam, werd Terschelling-Vlieland vv. weer definitief in het dienstenprogramma opgenomen.

willem boot:

--- Citaat van: Wim Vink op 26 september 2009, 09:35:25 ---Het was altijd leuk om vanaf Ts even met de Vlieland naar het gelijknamige eiland te varen.
Aangezien mijn neef daarop vaak machinist was, was meevaren nooit een probleem.
Ik had wel een voorkeur voor opkomend water en NW-wind, graag kracht 5 of meer.
Dan slingerde en stampte de Vlieland zo lekker in het zeegat.

Op 2 augustus 1979 maakte ik dit reisje voor het laatst (In januari 1980 werd de verbinding met deze boot opgeheven).
Daarna heb ik niet meer met dit schip gevaren.

--- Einde van citaat ---

Ik heb de laatste reisjes in jan. '80 nog meegemaakt en daarvan ook nog een smalfilm gemaakt. Die zal ik eens opsnorren. Ik heb het bootje ook enkele keren gestuurd, dramatisch bij schuin inkomende zee. Maar ze hobbelde wel lekker en overal overheen.

Wim Vink:
Op 13 juli 1977 vertrekt de Vlieland uit de haven van West voor de middagdienst naar Vlie.
De Friesland ligt te wachten op een volgende inzet in het eerstvolgende weekend en de Bereboot moet wachten tot na de het zomerseizoen.
Doeksen durfde deze boot niet in het zomerseizoen in te zetten vanwege mogelijk schade-varen aan de provisorische ro-ro inrichtingen.
Terschelling zou in zo'n geval worden teruggeworpen op zijladingschepen. Qua capaciteit was dat in het drukke seizoen geen optie.
Achter de Vlieland vaart de Ameland, een particulier bootje dat o.a facultatief tussen Ameland en terschelling voer. Dat scheepje is nog steeds in de vaart, maar nu onder een andere scheepsnaam en niet meer vanaf Ameland.



Foto: © Corry Vink

Vriend:
De Vlieland 1938 in de haven van Terschelling naast de Stortemelk II. Als je goed kijkt, dan zie je op de achtergrond de Friesland (1). Datum: 8 juni 1975.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie