Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (18/49) > >>

Rene:
Beste bezoekers van het Vlieland - 1938 topic, gelukkig nieuwjaar!

Een aantal van jullie hebben we inmiddels ontmoet tijdens de borrels op Vlieland en Terschelling, maar hier nog even op een rijtje wat ons doel met de Vlieland is:

- Ons voornaamste doel is om ervoor te zorgen dat in de nabije toekomst de Vlieland weer hier en daar varend te bewonderen zal zijn.

Voor alle duidelijkheid, dit heeft geen commerciele achtergrond, we willen gewoon graag met dit mooie schip naar bijzondere evenementen (zoals bijv 100 jaar Doeksen, wat ons helaas niet gelukt is) kunnen varen. Wij vinden het zonde dat we de Vlieland alleen maar op foto's op het wad zien en het lijkt ons heel bijzonder om met dit historische schip weer eens de havens van de eilanden binnen te varen. We zijn er trots op dat de boot weer in veel betere staat verkeert dan toen we hem aantroffen, maar het verhaal is pas af als we er mee kunnen varen (al is het maar met 12 personen en

careljan:
Op http://www.beeldbankwo2.nl/ vond ik twee curieuze foto's van de Vlieland in oorlogstijd, die volgens mij nog niet op dit forum zijn gemeld: het gaat om beeldnummers 121936 en 121937. Let wel: er zitten  beeldrechten op (tenminste dat meldt de site). Wellicht zijn de foto's genomen vlak na het overstappen op Vlieree.

Careljan

arthur:
Een paar weken was ik in een zeer warm Amsterdam en ben uiteraard via stadsbus lijn43 eindpunt naar de Borneokade gegaan. Daar werd ik zeer gastvrij ontvangen door de eigenaren Parel en Ren?. Enthousiast waerd ik ik op de hoogte gebracht, over de condities en vooruitgang op dit mooie schip. Ofschoon er nog heel veel te doen is, ziet de oude schoonheid er fantasties "nieuw" uit. Ook het doel, om via sponsoring van ?1000 per persoon, er weer een varend schip van te maken, middels het plaatsen van een motor, vordert goed. Ofschoon Rene mij vertelde hoe goed, vind ik het niet gepast, om zijn score op dat moment hier openbaar te maken, maar ik had niet verwacht, dat er zoveel liefhebbers in ons landje wonen, om dit schip weer eens te zien varen. Inieder geval hoop ik met hart en ziel dat het deze twee sympatieke liefhebbers echt gaat lukken. Zo niet, dan krijgen de deelnemers hun bijdrage terug, en blijft de Vlieland wat ze nu is: Neerlands mooiste woonboot...

arthur:
De voorsalon is zo goed als authentiek; de kleine houten tafeltjes staan weer in de lak, en de groene bankjes zijn weer teruggeplaatst. In het stuurhuis zijn het oude giga stuurwiel en de telegraaf nog steeds prominent aanwezig. Het kombuis, dat vroeger zo'n beetje in het midden zat, in veranderd in werkplaats, maar de mooie gelakte halve deurtjes zijn gelukkig wel aanwezig. De salon achterop is prive-woonkamer van het gezin, met daar weer achter een aangebouwd kombuis. Toen deze mensen het schip 10 jaar geleden kochten, stond er in de benedensalon bijna een meter water. Dat is nu een uiterst gezellig mini"theaterje" geworden, met dat mooie,kleine (enge) trapje en de lieflijke patrijspoortjes. Super gewoon. Ik raad ieder forumlid aan, maar vooral de jongeren, die alleen maar de huidige zeehonden-doeksen-bakken en snelboten kennen, om, als ze in Amsterdam zijn, dit schip te gaan bekijken. Neem dan eerst even contact op met Ren? en Parel, hun mail adres staat op deze site en bladzijde. Zij vinden de belangstelling leuk, dat is zeker...

Tjep:
Heel erg fijn om te zien dat er goed op dit schip gepast wordt! Als je ziet hoe het vooruit gaat, heb ik er vertrouwen in ze ooit weer te zien varen. Een practische instelling maakt dat veel waarschijnlijker dan een puristische. Dan maar geen A-status, maar iig nog in de vaart

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie