Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland - 1938
Jan Leenstra:
Niet geheel in de oude staat, wel in een 'toonbare' staat. Deze week wordt in ieder geval het onderschip onderhanden genomen. Vallen de kosten mee dan ook het bovendek. Het is de bedoeling van de eigenaar om het schip in 2010, toonbaar en varend te hebben!
Zelf hoop ik dat het schip in 2008, 70 jaar na de tewaterlating en 100 jaar na de start van Doeksen, op Terschelling aanwezig zal zijn. Wellicht om een theatershow te porganiseren tijdens Oeral. Het moet toch mogelijk zijn om het schip daarheen te slepen. Mij lijkt het een fantastische streefdatum.
Humtidumty:
Ik heb met mijn lekenogen gekeken, maar dat ziet er (voor mij) niet eens heel erg rot uit. (had ik wel verwacht).
Jan, weet je ook wat er aan het onderschip gedaan gaat of moet worden?
Jan Leenstra:
Dat gaan ze vandaag bekijken, er schijnen wel wat dunne plekken te zitten. Even afwachten dus. Ik hoor het in de loop van de week nog wel even. Zal ook nog wat foto's maken als het onderschip weer in een nieuwe laag verf zit.
Tjep:
Hele mooie foto's, Jan. Met het oog op het weer in de vaart brengen roep het bij mij wel de volgende vragen op : Heb je enig idee of het roer en de schroef-as nog gangbaar zijn? Hoe staat het er voor in de stuurhut? Staat de werkspoor diesel TMAS 276 nog in de machine kamer? Van Grey hoorde ik dat deze kapot gevroren was toen het schip bij Muiderberg lag. Ik heb even zitten kijken naar scheepsmotoren op het internet, maar het vervangen van de machine lijkt me in de vele tienduizenden euro's lopen. Misschien is reparatie dan nog wel lonend. Heb je enig idee van de schade?
marten:
Tjep,
Vorig jaar lag de stuurhut nog vol met spullen die niets met de stuurhut te maken hebben. Alleen het stuur-rad lag er los in (ik zie op de foto's van Jan dat ze dit er naast gelegd hebben). De motoren waren toen nog buiten werking, kapot dus. Zij kan niet varen als deze niet vervangen worden.
Jan, kan jullie er vast meer over vertellen, we zijn notabene weer een jaar verder.
Ik ben blij dat er weer beweging in dit stoere kleine bootje komt. Het is natuurlijk ook zonde hoe zij daar aan de Borneokade lag te roesten. Hopen op veel succes voor de eigenaar.
Groeten,
Marten Tigchelaar.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie