Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (33/49) > >>

Gijsha:
Deze ansicht met de Vlieland werd verstuurd in 1955. Wat mij betreft weer een typisch plaatje van de boot, zoals velen die zich zullen weten te herinneren. In mijn beleving lag de Vlieland altijd een beetje scheef, slagzij van 1 of 2 graden. Kan dat kloppen en zou er een verklaring voor zijn?
Groet,
Gijs

Vriend:

--- Citaat van: Gijsha op  1 december 2012, 09:32:30 ---Deze ansicht met de Vlieland werd verstuurd in 1955. Wat mij betreft weer een typisch plaatje van de boot, zoals velen die zich zullen weten te herinneren. In mijn beleving lag de Vlieland altijd een beetje scheef, slagzij van 1 of 2 graden. Kan dat kloppen en zou er een verklaring voor zijn?
Groet,
Gijs

--- Einde van citaat ---

Het iets slagzij liggen is naar mijn weten niet iets specifieks voor de Vlieland. Het was natuurlijk een klein en rank bootje vergeleken met de huidige schepen. Wat ik wel weet is dat het schip helemaal in het begin gesloten verschansing had om het bovendek en dat deze al snel werd vervangen door staafreling vanwege de windvang. Het iets slagzij hangen kan te maken hebben met de wind wat zeker op deze overigens fraaie plaat gezien de golven heel goed (een deel van) de oorzaak zou kunnen zijn. Andere mogelijke oorzaak is dat de passagiers aan een kant staan, wat je weleens ziet op foto's van de oude Friesland bij het binnenlopen van de haven. Misschien dat zelfs de stroming op dit punt bij de monding van de jachthaven nog iets doet.

Even off topic, het SS Marsdiep van TESO maakte wel altijd enkele graden slagzij (over stuurboord). Er is bij dat schip toen iets niet goed gegaan tijdens de bouw, alleen is dat nooit achterhaald. Het was er ook met ballasten niet uit te krijgen. Over datzelfde schip doet al jarenlang het verhaal de ronde dat de kapitein bij ijsgang de passagiers van bak- naar stuurboord heen en weer liet lopen zodat het schip slingerde en zich zo een weg door het ijs baande.

Wim Vink:
Als bij dit "Vlielandje" de mensen voornamelijk aan één kant gingen staan, hing hij al snel over één oor.
Zelf kan ik me nog een 1e bouwvak zaterdag in de 60-er jaren herinneren, waarbij de Vlieland "kop" ging varen naar Terschelling. (Dit is het eerste schip dat de kop van de rij vakantiegangers haalde.)
Het regende flink, dus gingen de staande passagiers aan die kant staan die lij bood. We lagen de hele reis scheef.

Zo kan ik het mij voorstellen dat bij de nadering van het eiland Vlieland iedereen zich aan die zijde ging opstellen om maar niets te missen.
Krijg je direct hetzelfde effect.

Gijsha:
Naar mijn idee lag het schip ook aan de steiger (dus leeg) altijd ietsje scheef.

Bert:

--- Citaat van: Tjep op 31 oktober 2008, 23:28:15 ---In het gastenboek op de site van devlieland.nl staat een opmerking van Bert Vliegers (Als het 'm echt is) dat hij een motor zou kunnen regelen. Weet iemand daar meer van?

Tjep
--- Einde van citaat ---

Ja, dat was 'm echt! Dat was in de tijd dat we (Holland) van alle kanten werden benaderd omdat we met de restauratie van de machinekamer bezig waren.
Zo kregen wij van het gemaal Blocq van Kuffeler een 6 cylinder Werkspoor motor met alle reserveonderdelen.
Deze heeft de zelfde boring, zodat alle onderdelen 1 op 1 konden worden gebruikt.
Ook kregen we de "sleutelmotor" van de WBS aangeboden. Hier konden wij niets mee, maar het was net zo'n Werkspoor als in de Friesland (1) staat. Theo Gebhard ingeseind en hij heeft deze motor met de Friesland opgehaald. Daarna kreeg ik een tip dat het pompstation van het Groninger drinkwaterbedrijf in De Punt alle dieselmotoren weg deed. Gratis op te halen! Anders werden ze als schroot verkocht. Ik heb toen de huidige eigenaar van het Vlielandje een bericht gestuurd met een contactadres, maar blijkbaar was er geen interesse van zijn kant.

Met vriendelijke groet, Bert Vliegers.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie