Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland - 1938
willem boot:
--- Citaat van: expatdirk op 21 januari 2011, 03:51:27 ---Bij het artikele van Germ de Groot staat dat het schip ook vanuit Enkhuizen heeft gevaren, wanneer was dat dan, de foto laat de Tonijn(ex Vlieland) voor de kust van Zeeland zien.
Hartelijke groeten vanuit Thailand, Dirk van der Schaaf.
--- Einde van citaat ---
Dirk, dat varen naar het Zuiderzeemuseum is zeer kort na de verkoop geweest. De bakkies die ze nu als "veerboot" gebruiken waren er toen nog niet. Er was toen al een defect aan het koelwatersysteem, liever gezegd, een van de cilinders, omdat bij elke 6 puffen uit de schoorsteen, er één wit pluimpje zat.
De Nanja heb ik nog mee te maken gehad toen de tent financieel niet zo goed ging.
Vriend:
Dat is toevallig Willem, ik heb toevallig nog aan mijn grootvader vanmorgen gevraagd of de Vlieland bij Enkhuizen gevaren heeft voor het Zuiderzeemuseum. Hij kon zich daar niet direct iets van herinneren. Toch wel jammer dat de Vlieland niet gerepareerd is toen, want die 'bakkies' zijn niet echt historisch verantwoord. De Vlieland komt natuurlijk ook uit een andere tijd als die in het museum wordt uitgebeeld, maar dat past toch beter.
Is het defect (lek) in het koelwatersysteem ook de oorzaak van het kapotvriezen van de motor geweest? Cilinder vol met water gelopen en vervolgens bevroren?
willem boot:
--- Citaat van: expatdirk op 24 januari 2011, 06:15:41 ---
--- Citaat van: willem boot op 23 januari 2011, 19:43:35 ---
--- Citaat van: expatdirk op 21 januari 2011, 03:51:27 ---Bij het artikele van Germ de Groot staat dat het schip ook vanuit Enkhuizen heeft gevaren, wanneer was dat dan, de foto laat de Tonijn(ex Vlieland) voor de kust van Zeeland zien.
Hartelijke groeten vanuit Thailand, Dirk van der Schaaf.
--- Einde van citaat ---
Dirk, dat varen naar het Zuiderzeemuseum is zeer kort na de verkoop geweest. De bakkies die ze nu als "veerboot" gebruiken waren er toen nog niet. Er was toen al een defect aan het koelwatersysteem, liever gezegd, een van de cilinders, omdat bij elke 6 puffen uit de schoorsteen, er één wit pluimpje zat.
De Nanja heb ik nog mee te maken gehad toen de tent financieel niet zo goed ging.
Het ging financieel niet goed met de Nanja tussen 2003-05 (periode Koppelaar) en vanaf 2005 (periode de Vries/Jager),de tussentijdse periode heb ik het schip gehad.
--- Einde van citaat ---
--- Einde van citaat ---
Ik had ermee te doen in de periode Koppelaar.
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 23 januari 2011, 20:02:13 ---Dat is toevallig Willem, ik heb toevallig nog aan mijn grootvader vanmorgen gevraagd of de Vlieland bij Enkhuizen gevaren heeft voor het Zuiderzeemuseum. Hij kon zich daar niet direct iets van herinneren. Toch wel jammer dat de Vlieland niet gerepareerd is toen, want die 'bakkies' zijn niet echt historisch verantwoord. De Vlieland komt natuurlijk ook uit een andere tijd als die in het museum wordt uitgebeeld, maar dat past toch beter.
Is het defect (lek) in het koelwatersysteem ook de oorzaak van het kapotvriezen van de motor geweest? Cilinder vol met water gelopen en vervolgens bevroren?
--- Einde van citaat ---
Nee, daar zat geen direct verband tussen. Nadat de 'Tonijn' was gefailleerd is de zaak als woonboot aan een paar Utrechters of zo verkocht en die kwamen erachter, dat je met strenge vorst anders moet handelen dan ze hadden gedaan. Voor zover ik weet, is de motor gewoon uit elkaar gevroren omdat het koelwater niet was afgetapt. De staalglazen ramen in de salon waren ook allemaal kapot gevroren.
Vriend:
Bedankt voor het 'bewijsmateriaal' Jan. De plek is bekend terrein, deze foto is genomen vanaf de Zijlweg vlak voor het begin van de Houtribdijk (a.k.a. dijk Enkhuizen-Lelystad). Hier stap je nog steeds op als je naar het Zuiderzeemuseum gaat. Aan de andere kant van de weg is een groot parkeerterrein. Links voor de Vlieland zie je één van de bakkies liggen die Willem bedoelde.
Ik zie nu ook dat de Vlieland hier Tonijn heet. Wellicht dat mijn grootvader zich daarom niets kon herinneren over de Vlieland in Enkhuizen. Ik zie dat de foto van 1983 is. Rond die tijd schoot mijn grootvader veel dia's met een Praktika dus wie weet.....
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie