Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (26/49) > >>

Humtidumty:
Wat een enorm verschil met de piloten-schermen die je heden ten dage ziet met al die metertjes.

De flonder op de plek waar de stuurman staat is me wel eens vaker opgevallen.
Waarvoor diende dat eigenlijk? Waren ze klein van stuk en konden ze anders niet naar buiten kijken misschien...

Vriend:

--- Citaat van: Humtidumty op 13 mei 2010, 22:57:42 ---Wat een enorm verschil met de piloten-schermen die je heden ten dage ziet met al die metertjes.

De flonder op de plek waar de stuurman staat is me wel eens vaker opgevallen.
Waarvoor diende dat eigenlijk? Waren ze klein van stuk en konden ze anders niet naar buiten lijken misschien...

--- Einde van citaat ---

Goede vraag waarop ik het antwoord eerlijk gezegd ook niet weet. Je ziet het niet in iedere stuurhut van schepen uit die periode terug. Het kan dienen als verhoging voor extra zicht. Wat ook nog zou kunnen is dat het 'verboden terrein' is zodat de man achter het roer zijn werk ongehinderd kan doen. Dit is echter gissen. Weet iemand er meer over te vertellen?

Wim Vink:
Tijdens de zomeronmoeting stelde Arthur de vraag wanneer de achtermast van de Vlieland is verwijderd en de reddingsloep is vervangen door een MOB boot.
SSS geeft hierover geen uitsluitsel en de foto's die ikzelf heb laten in 1968 de oude situatie zien met 2 masten.
In 1970 maakte ik een foto van de uitvoering met 1 mast en MOB boot.
Van 1969 heb ik geen foto's.
Wie het exacter kan zeggen, mag reageren.

arthur:
Had die achtermast, behalve als kraan voor de MOB, nog een andere funktie?

willem boot:

--- Citaat van: arthur op  6 augustus 2010, 10:33:58 ---Had die achtermast, behalve als kraan voor de MOB, nog een andere funktie?

--- Einde van citaat ---

Het voeren van een hoog toplicht wegens de zeemeting. Dat staat in elk geval wel vast.

Verder had de forse giek oorspronkelijk een ander doel. De 'Vlieland' kon door afnemen van de deksalon achterop ook als sleepboot worden ingezet, was de bedoeling. De achtermast, die op de salon was geplaatst, zou in dat geval op het sleepdek, zover mogelijk tegen het dekhuis zijn aangebracht, in welk geval de giek kon dienen voor het behandelen van trossen, bergingsmaterialen of het bergingswerk zelf(bijvoorbeld het overnemen van lading).

Omdat dat nooit is gebruikt, weten we verder geen nadere details. Wanneer de mast definitief is gesneuveld weet ik niet exact. Waarschijnlijk is dat gebeurd nadat het schip aan stuurhut en wat dies meer zij een forse schade had opgelopen tijdens off shore werk, waar de Rederij omstreeks 1970 probeerde een graantje van mee te pikken. De stuurhut moest toen worden vernieuwd. Ik zal eens zien of ik de juiste datum nog ergens kan opduiken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie