Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland - 1938
willem boot:
--- Citaat van: Wim Vink op 6 april 2010, 07:12:57 ---Afgaand op het deskundig commentaar blijk ik dus een leek.
(Ik heb nooit anders beweerd ;D).
Ik vond het altijd leuk als ik mee mocht met mijn neef en "die kippen" mocht smeren.
De frequentie was en is mij onbekend, hij gaf me een seintje dat het moest gebeuren.
Voor zover mijn grijze hersenmassa dat nog naar boven kan halen was dat 1x per retourvaart (maar misschien deed hij dat om mij een plezier te doen???).
En dikwijls poetste ik het koper en ruimde rommel op. Daarnaast mocht ik soms koffie rondbrengen.
En zowel de Stortemelk als de Vlieland heb ik een keer mogen sturen.
Dat viel niet mee, WB heeft dat als eens aangegeven. De schepen liepen nogal eens uit hun roer door o.a. de stroming.
Maar ik dwaal teveel af van dit topic.
--- Einde van citaat ---
Wim, "uit z'n roer lopen" wil zeggen dat-ie helemaal niks meer doet, althans, zo voelt het aan. Geen al te prettige ervaring en ik ben er zelf nog eens met boot en al mee op de dijk gelopen (maar dat was niet op Terschelling). De kleine Vlieland heb ik zelf nog eens gestuurd bij een reisje naar Vlie en dat was geen onverdeeld genoegen. Scheepje stuurde zeer zwaar (goed voor de spieren), maar het grootste nadeel was het in de wind afvallen van de kop bij zeegang. Was maar matigjes op koers te houden. Dat kwam door de windvang van de Maiersteven. Omdat de Stortemelk II die ook had, zal dat niet veel beter zijn geweest, wel iets natuurlijk, omdat die wat kleiner was en wat minder oppervlak had waar de wind vat op kon krijgen. Heb ik echter geen eigen ervaring mee.
In de inleiding op het topic Vlieland op de web site zie ik overigens, dat Jeroen schrijft dat de kleine Vlieland was ontworpen door J. Smit & Zn, de werf waar-ie was gebouwd in Foxhol. Dat klopt niet, het was een ontwerp van Ir. Van Dieren uit Rotterdam, de ontwerper van de tweede Holland. Geniale scheepsontwerper, trouwens.
Vriend:
Willem, alleen het stuk over Terschelling is door mij geschreven. Het stuk over Vlieland heb ik niet geschreven en moet nog opnieuw of aangepast, het is bekend dat er wat onjuistheden in het verhaal zitten.
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 7 april 2010, 22:50:05 ---Willem, alleen het stuk over Terschelling is door mij geschreven. Het stuk over Vlieland heb ik niet geschreven en moet nog opnieuw of aangepast, het is bekend dat er wat onjuistheden in het verhaal zitten.
--- Einde van citaat ---
Weet ik inmiddels. Is deels (info Jan) gebaseerd op Vlieland Magazine. Wat daarin staat klopt op een groot aantal punten niet.
willem boot:
Prachtige opname. Je zou er naar terugverlangen weer eens een reisje met dat dingetje te doen!
Wim Vink:
--- Citaat van: willem boot op 16 april 2010, 22:48:15 ---Prachtige opname. Je zou er naar terugverlangen weer eens een reisje met dat dingetje te doen!
--- Einde van citaat ---
Helemaal mee eens.
Maar door zulke uitspraken te doen word je wel oud.................. :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie