Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland - 1938
Wim Vink:
Afgaand op het deskundig commentaar blijk ik dus een leek.
(Ik heb nooit anders beweerd ;D).
Ik vond het altijd leuk als ik mee mocht met mijn neef en "die kippen" mocht smeren.
De frequentie was en is mij onbekend, hij gaf me een seintje dat het moest gebeuren.
Voor zover mijn grijze hersenmassa dat nog naar boven kan halen was dat 1x per retourvaart (maar misschien deed hij dat om mij een plezier te doen???).
En dikwijls poetste ik het koper en ruimde rommel op. Daarnaast mocht ik soms koffie rondbrengen.
En zowel de Stortemelk als de Vlieland heb ik een keer mogen sturen.
Dat viel niet mee, WB heeft dat als eens aangegeven. De schepen liepen nogal eens uit hun roer door o.a. de stroming.
Maar ik dwaal teveel af van dit topic.
Vriend:
Nu snap ik die 'pikkende kippen' (tuimelaars) ook ;D
Zuigerveren zorgen ervoor dat de smeerolie niet in de verbrandingsruimte van de cilinder komt. Ze zitten ook bovenin de zuiger zodat het gedeelte van de zuiger daaronder gesmeerd wordt. Heb met ??n van mijn auto's (was een oud brikkie) een keer gebroken zuigerveren gehad met een hoog olieverbruik als gevolg. Eigenlijk een vreemde naam want die dingen zien eruit als een ring.
natureboy:
Even ter correctie, alleen de onderste zuigerveer heeft als functie het terugschrapen van de olie op de cilinderwand naar het carter of -bij een kruishoofdmotor naar de spoelluchtruimte. Die heet dan ook olieschraapveer. De andere veren dienen om de verbrandingsruimte gasdicht (in de praktijk bijna gasdicht) af te dichten. Daardoor krijg je bij een naarboven gaande zuiger een oplopende druk, die je zonder zuigerveren nooit zou bereiken, en dan zouden wij machinisten moeten roeien, .... en daar zijn we niet voor in de wieg gelegd. ;D
De cilindersmering word verzorgd door automaten, die de smeerolie via leidinkjes naar boringen in de cilinderwand pompen. Door de op en neergaande zuiger wordt de olie gelijkmatig over de cilinderwand verdeeld. Dit om te voorkomen dat de zuigerveren gaan "vreten" oftewel vastlopen en tevens zorgt deze olie voor nog iets meer afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand. De vorm is misschien wel die van een ring, maar door de verende werking worden ze tegen de cilinderwand aangedrukt.
Pieter
Vriend:
Een fraaie opname van de kleine Vlieland die een golf doorklieft met een flinke portie buiswater als gevolg. De datum van deze foto is mij niet bekend.
willem boot:
Goed en kort uiteengezet, Pieter, ik zou er wat meer woorden voor nodig hebben gehad, vrees ik, vandaar dat ik me er maar niet aan waagde.
Zuigerveren komen overigens bij alle zuigerwerktuigen voor, ook bij stoommachines. Omdat daarin geen interne verbranding plaats vindt, is er geen sprake van schraapveren, alleen van afdichting van de aan weerszijden van de zuiger expanderende stoom. In de archieven van de Maatschappij Fijenoord heb ik ooit eens gelezen, dat bij de oudste stoommachines daar geconstrueerd, de afdichting niet met veren werd bereikt, maar met strengen hennep, in zwaar vet gedrenkt.
Ik heb even bij TESO ge?nformeerd of daar nog een verbouwdossier van de eerste Wagemaker aanwezig is, maar ik vrees dat we dat wel kunnen vergeten. Ik heb er bij het werk aan EEE niets van gezien. Het is namelijk toch wel interessant te weten hoever de verdieseling van dit schip ging.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie