Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland - 1938
Vriend:
De machinekamer van de kleine Vlieland 1938. De foto is ergens begin 1973 genomen. De hoofdmotor is een Werkspoor TMAS276 van 320 APK bij 325 omwentelingen per minuut. Deze motor verving in 1954 de oorspronkelijke hoofdmotor, een Deutz 6V6M345.
Vriend:
Dank voor het uitzoekwerk Willem, en de mooie anekdote van de fotograaf bij de werf Wilton-Fijenenoord (ik zal om die ene 'e' denken ;)). Ik beweer overigens niet dat lassen geen vakmanschap is en dat dit altijd 'bak- en braadwerk' is. Integendeel, kijk eens wat voor kunstwerken een goede lasser met TIG lastechniek kan maken om maar een voorbeeld te noemen. Ik doe het ze niet na met met mijn bibberige handen ;D. Echter waar de kostprijs zwaar weegt, zie je soms echt prutswerk. En die kostprijs wint het steeds vaker van vakmanschap helaas.
Deze foto genomen begin 1973 heb ik ook in bezit. Ik vermoed dat dit de hoofdmotor van de kleine Vlieland is, maar het zou ook die van de Friesland (1) kunnen zijn want ik tel 6 cilinders.
Wim Vink:
--- Citaat van: Vriend op 3 april 2010, 14:33:29 ---Dank voor het uitzoekwerk Willem, en de mooie anekdote van de fotograaf bij de werf Wilton-Fijenenoord (ik zal om die ene 'e' denken ;)). Ik beweer overigens niet dat lassen geen vakmanschap is en dat dit altijd 'bak- en braadwerk' is. Integendeel, kijk eens wat voor kunstwerken een goede lasser met TIG lastechniek kan maken om maar een voorbeeld te noemen. Ik doe het ze niet na met met mijn bibberige handen ;D. Echter waar de kostprijs zwaar weegt, zie je soms echt prutswerk. En die kostprijs wint het steeds vaker van vakmanschap helaas.
Deze foto genomen begin 1973 heb ik ook in bezit. Ik vermoed dat dit de hoofdmotor van de kleine Vlieland is, maar het zou ook die van de Friesland (1) kunnen zijn want ik tel 6 cilinders.
--- Einde van citaat ---
Dit moet de Werkspoor van de Vlieland (1938) zijn.
Ik herken de de buizen links bovenin en het trappetje om bij de zuigerveren te komen.
Die heb ik menigmaal gesmeerd. "Als de kippen maar pikken" was altijd een gevleugelde uitspraak!
Vriend:
Bedankt Wim, dat moest toch eens per 2 uur? Misschien een stomme vraag, maar hoe smeer je zuigerveren? Die dingen zitten in/om de zuigers en in de cilinders. Hoe smeer je die dingen dan bij een oude scheepsdiesel?
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 5 april 2010, 22:26:44 ---Bedankt Wim, dat moest toch eens per 2 uur? Misschien een stomme vraag, maar hoe smeer je zuigerveren? Die dingen zitten in/om de zuigers en in de cilinders. Hoe smeer je die dingen dan bij een oude scheepsdiesel?
--- Einde van citaat ---
Even heel kort: zuigerVEREN smeer je niet, wel worden de zuigers onder de veren gesmeerd d.m.v. cilinderolie. Dat gaat meestal met een smeeroliepomp. Het materiaal van de zuigerveer is zodanig gekozen, dat deze geen schade aan de cilindervoering toebrengt. Er zijn overigens verschillende systemen voor. Te complex om hier uitgebreid te behandelen.
Ik denk dat Wim hier de klepveren bedoelt, en dan vooral de schotels en de draaipunten van de kleplevers op klepsteel en stoterstangen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie