Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (21/49) > >>

Vriend:
Nog eentje van de achterzijde. Als ik zo aan boord kijk, zal dit niet zo'n rendabel ritje geweest zijn voor de rederij...

willem boot:
Die vaaartjes waren doorgaans niet erg bezet/rendabel, zeker niet in de winter. De laatste reis, begin jaren '80 waren er maar een paar passagiers, waaronder de notaris. Het hoorde ook typisch bij de insteek van de Rederij uit die tijd: gewoon af en toe doen wat voor de eilanden nodig was. Hoewel er bij de aanschaf van de eerste Koegelwieck nog wat concurrentiedreiging achter de horizon lag, was dat ook zo'n stuk dienstverlening die in eerste instantie behoorlijk wat geld kostte en niet uitkon. "De kost gaat voor de baat uit", zou je kunnen zeggen en uiteindelijk is dat toch een goede beslissing gebleken, zodat tegenwoordig je ook weer eens tussen TS en VLL heen en weer kan.

Vriend:
Gisteren was ik in Amsterdam om mijn nieuwe camera op te halen. Omdat ik toch al vlakbij de Borneokade was, ben ik even langsgereden bij de mooiste woonboot van Nederland. Ik moet zeggen dat het bootje er helemaal niet verkeerd uitziet, zeker als je bedenkt dat ze inmiddels bijna 72 jaar oud is. De foto's zijn nog met mijn oude camera gemaakt, maar die maakt gelukkig ook hele mooie plaatjes.

Vriend:
Nog twee foto's van de Maiersteven en het stuurhuis en de schoorsteen.

jan:
Ik kan me nog herinneren uit mijn jeugd, moet begin jaren 70 zijn geweest, ik altijd op dinsdag, woensdag en donderdag zowel in de morgen als in de middag bij de veerdam op Vlieland te vinden was. De Vlieland kwam dan van Terschelling met dagtoeristen en de kapitein die de Vlieland voer had altijd problemen met aanmeren aan de veerdam. Of hij lag een heel eind voor de veerdam stil of hij voer de veerdam voorbij, altijd een vermakelijk gezicht had het gevoel dat hij bang was voor die veerdam. Het is zelfs een keer gebeurd dat hij tegen de veerdam aan is gevaren met als gevolg een deukje in de boeg. Vraag me al jaren af wie die persoon is geweest. Het was een niet al te grote man die nauwelijks boven het stuurrad van de Vlieland uitkwam.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie