Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Stortemelk II

<< < (12/24) > >>

Vriend:
Piet en Willem, bedankt voor de technische en historische informatie. Ik snap nu ook waarom men bij de Holland nog specifiek spreekt over een trunkzuigermotor, omdat dit niet altijd het geval was/is. Als landkrab denk je alleen aan verbrandingsmotoren in auto's, bromfietsen, landbouwwerktuigen en dergelijke. Voor die toepassingen is de trunkzuigermotor vanzelfsprekend.

Nog even door mij als leek (en hopelijk voor andere leken begrijpelijk) samengevat in Jip en Janneke taal:
Bij een kruishoofdmotor maakt de stang die aan de zuiger zit een rechtstandige beweging omdat deze niet 'scharnierend' aan de zuiger is bevestigd. Hiermee haal je de zijwaartse krachten uit de cilinder. Je hoort en leest wel eens over cilinders die ovaal geworden zijn door slijtage, daar zijn die zijwaartse krachten de oorzaak van. Pas onder de zuigerstang krijg je het scharnierende punt dat je nodig hebt om de beweging die de drijfstang aan de andere zijde aan de kruktap maakt (excentrisch en draaiend) te volgen.

Mijn ervaring is dat je iets nog zo duidelijk uit kunt leggen, een plaatje werkt vaak beter. Links kruishoofdmotor en rechts de trunkzuigermotor.


willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  9 april 2010, 13:32:30 ---Piet en Willem, bedankt voor de technische en historische informatie. Ik snap nu ook waarom men bij de Holland nog specifiek spreekt over een trunkzuigermotor, omdat dit niet altijd het geval was/is. Als landkrab denk je alleen aan verbrandingsmotoren in auto's, bromfietsen, landbouwwerktuigen en dergelijke. Voor die toepassingen is de trunkzuigermotor vanzelfsprekend.

Nog even door mij als leek (en hopelijk voor andere leken begrijpelijk) samengevat in Jip en Janneke taal:
Bij een kruishoofdmotor maakt de stang die aan de zuiger zit een rechtstandige beweging omdat deze niet 'scharnierend' aan de zuiger is bevestigd. Hiermee haal je de zijwaartse krachten uit de cilinder. Je hoort en leest wel eens over cilinders die ovaal geworden zijn door slijtage, daar zijn die zijwaartse krachten de oorzaak van. Pas onder de zuigerstang krijg je het scharnierende punt dat je nodig hebt om de beweging die de drijfstang aan de andere zijde aan de kruktap maakt (excentrisch en draaiend) te volgen.





--- Einde van citaat ---

Je haalt de zijwaarts werkende krachten uit de zuiger, zodat ze niet op de cilinder inwerken. Overigens is het ook zo, dat door de grote lengte van de trunkzuiger, diezelfde krachten worden opgevangen. Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen, dat de trunkzuiger de leibaan/leislof en zuigerstang in zich integreert. Maar dat is geen J&J taal. De "kruktap" heet op z'n stoommachinists de "krukpen" (de andere samenstellende delen van de kruk zijn de "krukwangen", (of, met een hele oude uitdrukking, de "vioolstukken"). Geen "rechtstandige" beweging (zou betrekking hebben op de stand van de hartlijn van de zuigerstang), maar een "rechtlijnige" = lineair. "Excentrisch" gebruik je bij stoommachines (en ook bij oudere motoren)voor andere roterende bewegingssoorten in de machine. Geeft niks, niet iedereen spreekt of verstaat nog stoommachinists. Wat anders wordt het als ik mensen, die niet bekend zijn met zuigerstoomwerktuigen hoor spreken over "stoommotoren", als ze een stoommachine bedoelen. Een "stoommotor" is namelijk een specifiek soort stoommachine.

Schoolmeester

Vriend:
De Stortemelk II recht van voren gezien naast de Holland. Links de kop van de kleine Vlieland en rechts het bakdek van de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker).

Gijsha:
Voor de liefhebber van dit schip (en wie is dat niet?) deze mooie foto van de Stortemelk II in volle zee.

Gijs Hesselink

willem boot:
Kennelijk in de reedienst (zeilen in de walegang).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie