Schepen van Doeksen > Doeksen slepers
Stortemelk II
Wim Vink:
Niet voor niets heb ik deze sleper als avatar gekozen. Ik prijs mezelf gelukkig de nodige tochtjes naar Vlieland met dit schip te hebben mogen meemaken, zowel in de machinekamer als in de stuurhut. Ik heb zelfs een stukje mogen sturen. Als jongen van circa 15 jaar was dat een hele belevenis!
Wim Vink:
Een foto uit 1972, genomen door Heert Klijn. De huidige jachthaven bestond toen nog lang niet, maar de noodzaak was toen al duidelijk.
Door de masten heen is de Stortemelk enigszins zichtbaar.
JaVaZee:
Hoi,
Door al deze fot's zit ik te denken:Was deze boot nou echt een sleper of meer voor passagiers,omdat ik van jullie die fot's zie... :-\
Of was dit om de drukte te vermijden?
Groetjes,
Nils
Jan Leenstra:
Beide. Ook de Holland I, III en IV waren ingericht voor passagiers vervoer. Ook het kleine Vlieland bootje was geschikt voor de berging. Passagiersaccomodatie kon van het schip worden verwijderd zodat deze ingezet kon worden bij de bergingsactiviteiten. Er is echter nooit gebruik van gemaakt.
Wim Vink:
In de verzameling van Tjebbe Cupido vond ik deze oude foto van de Stortemelk. De foto is in 1931 genomen door Duyf. Op de boeg is nog te zien dat het schip een poosje onder de registratie TS 31 als vissersschip heeft gevaren.
Volgens SSS van WJJ Boot was dat van 1919-1931 vanuit Zoutkamp (zie blz. 321).
Daarom vermoed ik dat Duyf deze foto heeft genomen na terugkomst op Terschelling na die periode. In SSS staat deze foto ook afgebeeld (blz. 74)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie