Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Modellen van Doeksen-schepen

<< < (11/20) > >>

Wim Vink:
Van de eerste Oceaan blijkt ook een model te bestaan in Hotel Claes Compaen (Midsland Noord).
Eigenaar van het hotel is Klaas van Urk, zoon van Evert van Urk die als machinist op dit schip heeft gevaren.
Hij was er bij toen het schip in 1940 tot zinken gebracht moest worden om het uit handen van de Duitsers te houden.
Later voer Evert op andere sleepboten van Doeksen, zoals de Holland en de 2e Oceaan, later Zuidzee.



foto: http://claescompaen.nl/

Vriend:
Wie een model van de Oost-Vlieland wil hebben maar geen zin heeft om zelf te bouwen, kan terecht op Vlieland in de Dorpsstraat. De winkel in het grote pand tegenover de Boereglop heeft dit model in de etalage staan. Voor € 480 is het model de jouwe inclusief de vitrine. Het is een model dat zo op het eerste gezicht goed klopt. Het is alleen niet heel gedetailleerd, wat voor die prijs ook niet verwacht mag worden. Het is natuurlijk een boel geld, maar bedenk dat een professioneel en gedetailleerd gebouwd model een veelvoud kost.

Wim Vink:
Model van de Vlieland 1938.
Lijkt c.q. is misschien hetzelfde model dat nu in het Loodscafé op Vlieland staat.
Op de achtergrond een bekend schilderij van de Holland.

'

foto: coll. J. van Suijlekom

Dokterwagemaker:
Hallo iedereen,
ik ben nieuw hier dus ik stel me eerst even voor. Mijn naam is Mike, mijn hobby's zijn het maken van kermis modellen en scheepsmodellen in schaal 1 50.
Ik vind het erg leuk om boten na te bouwen waarvan er nog maar weinig gemaakt zijn in de modelbouwwereld, zo liggen de complete plannen voor de Dokter Wagemaker van TESO klaar( verklaart ook mijn nickname). Het punt is dat een dergelijk model van de Dokter Wagemaker te groot word om nog te kunnen transporteren, dus dat plan gaat de ijskast in voor een tijdje. Zelf vind ik de schepen van rederij Doeksen ook prachtig, ik heb zo al langere tijd het idee om de Tiger of de Koegelwieck te bouwen, ik heb alleen nog geen tekeningen weten te bemachtigen.

Dus hierbij mijn oproep: Is er hier iemand die mij kan helpen aan bouwtekeningen, lijnen of spanten plan (delftship versies geen probleem), een algemeen plan of (detail)foto's van 1 van de 2 schepen, Koegelwieck heeft voorkeur
Ik persoonlijk denk dat er geen betere plek is om het te vragen, van Doeksen zelf krijg ik het bericht dat de bouwtekeningen niet uitgegeven mogen worden, dus jullie zijn mijn laatste hoop.
Gr Mike

p/s: Ik had geen enkel idee waar ik dit bericht kon plaatsen dus als het verkeerd staat, mijn excuses.

HansG:
Misschien kan de werf waar ze gebouwd is je helpen: Harding verft A/S, Rosendal (Noorwegen)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie