Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Modellen van Doeksen-schepen

<< < (8/20) > >>

natureboy:
Ik heb al verschillende modellen gebouwd schaal 1:100 en ben nooit tevreden over het resultaat, dat geldt ook voor mijn scheepsportretten in aquarel, ik weet van mezelf dat het perfecte model of het perfecte schilderij niet bestaat en kijk dus ook kritisch naar het werk van anderen. De kritiek op de eerste "Holland" van Willem kan ik begrijpen,  de fouten zijn overgenomen uit het werk van de tekenaar (die ken ik ook goed), maar wat mij nog meer stoort, is dat het hele  achterschip duidelijk naar bakboord wijkt (let maar eens op de naden tussen de dekbeplanking) en dat is een fout die een professionele bouwer niet mag maken. Welke "Noord Nederland" heb jij gebouwd Jelle?

Pieter

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op  7 juni 2010, 05:53:37 ---Ik heb al verschillende modellen gebouwd schaal 1:100 en ben nooit tevreden over het resultaat, dat geldt ook voor mijn scheepsportretten in aquarel, ik weet van mezelf dat het perfecte model of het perfecte schilderij niet bestaat en kijk dus ook kritisch naar het werk van anderen. De kritiek op de eerste "Holland" van Willem kan ik begrijpen,  de fouten zijn overgenomen uit het werk van de tekenaar (die ken ik ook goed), maar wat mij nog meer stoort, is dat het hele  achterschip duidelijk naar bakboord wijkt (let maar eens op de naden tussen de dekbeplanking) en dat is een fout die een professionele bouwer niet mag maken. Welke "Noord Nederland" heb jij gebouwd Jelle?

Pieter

--- Einde van citaat ---

Was me niet direct opgevallen, Pieter, maar ik had ook zoveel om "ontstemd' over te raken. Het is mij ook bekend wie de tekenaar is geweest. Ik heb nota bene de tekeningen van de Royal Navy en van de rederij hier zo bij de hand -al jaren. Niettemijn zijn die ook niet 100%.

Inderdaad het 'perfecte" model bestaat niet. ik heb ooit eens een cascootje van de 'Schellingerland' (2, ex Wagemaker) gemaakt in 1:450, er zat een fout in de zeeg, hoewel ik er vele uren in had gestopt.. Niet te corrigeren natuurlijk en daarom is het na lang aarzelen in stukken in de prullenbak beland.

Jelle Krijthe:
Pieter, ik heb de huidige Noord Nederland nagemaakt.

Ik denk dat op elk model wel wat valt aan te merken. En sowieso, als je hem zelf hebt gemaakt, ben je kritischer dan anderen! Je gaat je ergeren aan de kleinste dingetjes.
Momenteel ben ik wel heel veel met hout bezig.. Alleen dan in een huis  ;D Dus modelbouw zit er voorlopig ff niet in voor mij:P

nofx:
een varend model als bouwpakket?? ;D
misschien is dat mogelijk.
daar ben ik wel voor te prikkelen.
en helemaal van uit het niks een boot maken pfffff daar begin ik nog niet aan hoor.
brandstof auto's ok? maar een boot. ???

willem boot:

--- Citaat van: nofx op  9 juni 2010, 14:01:36 ---een varend model als bouwpakket?? ;D
misschien is dat mogelijk.
daar ben ik wel voor te prikkelen.
en helemaal van uit het niks een boot maken pfffff daar begin ik nog niet aan hoor.
brandstof auto's ok? maar een boot. ???

--- Einde van citaat ---

ik wil niet teveel zeggen, maar "bouwdozen" van varende modelschepen kosten een klein vermogen. Of je koopt iets dat bestaat uit een verzameling losse houtjes met al dan niet voorgestanste spanten, of het is iets met een vacu?m getrokken kunststof romp. In echte scheepsmodelbouw zit je nooit voor een dubbeltje op de eerste rang, tenzij je gouden handjes hebt en net de sloopresten van je buurmans houtloods hebt overgenomen. Maar dan moet je wel je eigen uren tegen een tarief van ? 0,10 rekenen.

Professioneel gebouwde modellen zoals ik die voor Texel heb laten maken, kosten al snel tienduizenden Euri.

Matrijzen voor de bekende plastic modellen die je met polystyreenlijm in elkaar knutselt met een paar potjes revell-lak kosten al gauw 5-6 ton Euro's. Dat is dan ook de reden waarom er zo weinig van dat spul meer op de markt komt.

Ik heb wel eens de indruk, dat jullie geen flauw benul hebben van wat arbeid gewoon kost. Een boek als het gedenkboek van TESO uit 2007 ging voor ? 40 over de toonbank. Oplaag 4500 exemplaren, dus 4500x 40 =  ... reken zelf maar uit.  Die 40 euro's zijn dan wel kostprijs, waarop alle deelnemers dan nog eens tegen gereduceerd tarief hebben gewerkt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie