Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Modellen van Doeksen-schepen

<< < (7/20) > >>

Jelle Krijthe:
Nou ren naar de beste doe het zelf winkel en schaf een figuurzaag en een bult hout aan  ;D

willem boot:

--- Citaat van: wiebe op  5 juni 2010, 19:25:26 ---ik heb ook wel interesse  in zo'n modelschip van Doeksen.
De Midsland lijkt me wel mooi.

--- Einde van citaat ---

Jammer, maar dat moeten we helaas vergeten. De belangstellng hiervoor was minimaal en toen er een "ongeveer-prijs" werd genoemd, raakten de meeste leden van dit forum hun belangstelling kwijt.

Stafkaartmodellen (1:1250)  zijn in Duitsland zeer gewild ( en gegeven de uren die erin gaan zitten helemaal niet "duur"), maar in Nederland slaat dat helaas niet aan. Ik heb hier enkele tientallen modellen van Duitse waddenveerboten staan op die schaal, schitterende modellen, maar in NL kan je die niet kwijt. "Te duur".

Vandaag kreeg ik toevallig zo'n model van EVT's Willem Barentsz binnen. Schitterend stukje werk van een paar centimeter, maar wel elk detail erin. ? 20, inclusief BTW en verzendkosten.

Straks betaal je op Ebay gegarandeerd het dubbele.

willem boot:

--- Citaat van: Jelle Krijthe op  6 juni 2010, 00:43:24 ---Nou ren naar de beste doe het zelf winkel en schaf een figuurzaag en een bult hout aan  ;D

--- Einde van citaat ---

Ja Jelle, en doe dat maar eens op schaal 1:1250.

De bouwkits in raisin van de Holland in 1:200 verkochten ook niet. Kunnen we zelf allemaal veel beter met die zaag en ons briljante verstand. En als je dan het "resultaat" ziet, moet je ook nog enthousiast zijn omdat de "deskundige" bouwer zo verschrikkelijk zijn best heeft gedaan, ook al lijkt het nergens naar. Typisch Nederland: dubbeltje, eerste rang.

Jelle Krijthe:
Ik heb het zelf een keer geprobeerd met de Noord Nederland. D`r ging best wat werk in zitten, maar over het eindresultaat was ik niet tevreden. Ik heb m inmiddels al weer op zolder liggen, en wil als ik een keer tijd heb, met betere middelen het nog eens opnieuw proberen. Iemand die een beetje handig is met z`n handen en een beetje verstand heeft van modelbouw, kan het zelf doen. Ik kwam hier op het forum laatst ook een foto van iemand tegen die een ex Doeksen schip had nagemaakt. Prachtig om te zien! :o
Ik moet wel zeggen... De Midsland is een redelijk recht schip. De meeste schepen van tegenwoordig zijn koekblikken, en zijn dus recht. Lekker makkelijk om na te maken. Had ik met de Noord Nederland ook. Echter schortte er nogal het een en ander in de afwerking  ;D
Nog maar eens opnieuw proberen dus :P

willem boot:

--- Citaat van: Jelle Krijthe op  6 juni 2010, 13:06:12 ---Ik heb het zelf een keer geprobeerd met de Noord Nederland. D`r ging best wat werk in zitten, maar over het eindresultaat was ik niet tevreden. Ik heb m inmiddels al weer op zolder liggen, en wil als ik een keer tijd heb, met betere middelen het nog eens opnieuw proberen. Iemand die een beetje handig is met z`n handen en een beetje verstand heeft van modelbouw, kan het zelf doen. Ik kwam hier op het forum laatst ook een foto van iemand tegen die een ex Doeksen schip had nagemaakt. Prachtig om te zien! :o
Ik moet wel zeggen... De Midsland is een redelijk recht schip. De meeste schepen van tegenwoordig zijn koekblikken, en zijn dus recht. Lekker makkelijk om na te maken. Had ik met de Noord Nederland ook. Echter schortte er nogal het een en ander in de afwerking  ;D
Nog maar eens opnieuw proberen dus :P

--- Einde van citaat ---

Vooral goed proberen! Maar mijn ervaring (ik heb lang geleden nogal eens gebouwd in 1:400) is dat, als je model niet goed strak is, en de afwerking niet goed, je je er uiteindelijk zelf altijd aan gaat ergeren. Als dat niet goed is en je laat je model aan anderen zien, dan zullen de meeste mensen zeggen "wat mooi" en denken"ja maar...." en dan zeggen ze uit beleefdheid of pure aardigheid niet dat ze het eigenlijk niet zo heel mooi vinden. Als je ooit op Texel komt, even het TESO-kantoor binnenlopen en dan zie je hoe een werkelijk goed model eruit moet zien.

In het Behouden Huys op terschelling staat een prachtig model van de eerste 'Holland' dat totaal niet klopt. Daar kan de modelbouwer niets aan doen, het was te wijten aan totaal verkeerde interpretatie van de tekenaar. Toch is het een mooi model. Het zou bij mij echter nooit op de kast komen, omdat ik me te pletter erger aan de vele fouten die erin zitten.

Een goed model is pas goed als je het met de fietspomp tot ware grootte zou kunnen oppompen, het nast het origineel leggen en dan het verschil (bijna?)  niet kan zien. Dat haal je echter nooit helemaal.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie