Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Modellen van Doeksen-schepen

<< < (6/20) > >>

Vriend:
Na wat rondsnuffelen op het wereldwijde web kwam ik op de site van Hans Biersteker (Vrijwilligers van de Zeesleepboot Holland) een stukje tegen over de modelbouwer Dirk de Hek. Hij heeft een model gebouwd van de Holland (1), Holland (4) en de Oceaan. Er staan ook flink wat foto's op de site waaronder een serie van het model van de Holland (4) in aanbouw. Klik hier om naar de webpagina te gaan met de modellen van Dirk de Hek.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  8 mei 2010, 00:10:35 ---Na wat rondsnuffelen op het wereldwijde web kwam ik op de site van Hans Biersteker (Vrijwilligers van de Zeesleepboot Holland) een stukje tegen over de modelbouwer Dirk de Hek. Hij heeft een model gebouwd van de Holland (1), Holland (4) en de Oceaan. Er staan ook flink wat foto's op de site waaronder een serie van het model van de Holland (4) in aanbouw. Klik hier om naar de webpagina te gaan met de modellen van Dirk de Hek.

--- Einde van citaat ---

Dirk de Hek maakt heel fraaie modellen. Dat van de eerste Holland staat in het Behouden Huys. We (iemand van de Rederij en ik) hebben daar een paar jaar terug eens goed naar gekeken en constateerden dat dat niet klopt. Daar kan De Hek niets aan doen, probleem is, dat er van de eerste 'Holland' gewoon geen goede tekeningen zijn, niet vanuit de Royal Navy en niet in de NL-situatie.
Ook is er maar een enke lecht kloppend model van de vierde Holland, gewoon om dezelfde reden. het enige model daarvan dat ik ooit heb gezien dat heel dicht in de buurt kwam was van kapt. Klaas van der Wielen. Die heeft de hele zaak destijds aan boord eens goed opgemeten.

Humtidumty:
Die afwijkingen t.o.v. de modellen kunnen die worden terug gebracht op aanpassingen tijdens de bouw dan of verbouwings-aanpassingen of zijn de tekeningen van begin van de bouw zonder "on-site"ontwikkelingen meegenomen?

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 10 mei 2010, 10:25:17 ---Die afwijkingen t.o.v. de modellen kunnen die worden terug gebracht op aanpassingen tijdens de bouw dan of verbouwings-aanpassingen of zijn de tekeningen van begin van de bouw zonder "on-site"ontwikkelingen meegenomen?

--- Einde van citaat ---

Dat weten we niet. In elk geval zit er een aantal aperte fouten in wat we aan tekeningen over hebben. De 'HMS Z3/'Beluga' = 'Holland' (1) was een klasse van slechts 15 schepen die per stuk in drie maanden tijd in elkaar geramd werden. Het is dus niet onmogelijk dat er tijdens de bouw aanpassingen naar bevind hebben plaats gevonden. Er zijn betrekkelijk  weinig foto's van de originele situatie en die zijn ook nog eens behoorlijk onduidelijk.

wiebe:
ik heb ook wel interesse  in zo'n modelschip van Doeksen.
De Midsland lijkt me wel mooi.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie