Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Modellen van Doeksen-schepen

<< < (4/20) > >>

Vriend:
In het topic Noord-Nederland (ex De Dageraad) gaf ik al een voorproefje van het model van De Dageraad dat op het hoofdkantoor van de TESO staat. Het model is gebouwd zoals het schip bij de indiensttreding eruit zag. Niet alleen qua kleurstelling maar ook met de nog niet ingekorte kopverschansing en zonder de extra berghouten op de kop.

Vriend:
Details van de kop, let op het koproer waar ook aan gedacht is bij dit model. Deze heeft Doeksen nog voor de indiensttreding dicht laten lassen. Het zal wellicht opvallen dat sommige delen van de opnames niet helemaal scherp zijn. Dit heeft te maken met een groot diafragma (meer licht) en dus weinig scherptediepte. Flitsen is lastig met zo'n glazen kap over het model, zelfs met een kantelbare flitser en omnibouncer.


Vriend:
Details van voor naar achter. Grappig om de in het topic Noord-Nederland (ex De Dageraad) genoemde zaken terug te zien in het model.

De mast waar waarop de radar geplaatst is. Later is de radar verplaatst naar een apart mastje aan bakboordzijde op het stuurhuis. Dit was tevens een nieuwe radar en de oude verhuisde naar de Dokter Wagemaker, later Schellingerland bij Doeksen.

_3198755.jpg
Het sprongetje ter hoogte van het autodek is ook verwerkt in dit model.

_3198753.jpg

Het bovendek achter het stuurhuis waar vast een aantal forumleden vroeger vertoefden.

_3198750.jpg
Het autodek, zeer gedetailleerd ook voor wat betreft de planken op het dek.

_3198752.jpg

Het machinekamerhuis aan de achterzijde met het Texelse groen-zwart in de schoorsteen en de noodstuurinrichting inclusief kompas.

_3198749.jpg

Tot slot de beruchte Lips verstelbare schroef.

_3198757.jpg

natureboy:
Geweldige foto's Jeroen, alles is zo herkenbaar, het luik boven de hoofdmotor. het patroon van de dekbeplanking, en de constatering dat mijn 1:100 model wat betreft het onderwaterschip klopt. Ik moest dat uit het algemeen plan (geleend bij Cees Dekker van de rederij) reconstrueren en hoewel ik een redelijke kijk op schepen heb, bleef het een beetje lastig. Nu heb ik een spanten en lijnenplan, (met dank aan Willem Boot) maar de bevestiging is het zien van een professioneel model.
Helaas Jeroen, op het brugdek achter het stuurhuis werden, voor zover ik weet geen passagiers toegelaten, er lagen reddingsvlotten opgestapeld. Op het model mis ik het fraaie teakhouten potdeksel op de relingen rond het brugdek en promenadedek. Het is het gevoel voor dit soort rijke details wat de TESO van Doeksen onderscheidde. Ook binnen straalde dat er vanaf, vergeleken bij de ex Dageraad was de bij "de Vries Lentsch" gebouwde Friesland eigenlijk maar erg sober, zo ontbraken plafonds tegen de onderdeks. en ook de betimmering was eigenlijk maar mondjesmaat.

Pieter

Vriend:

--- Citaat van: dageraad op 20 maart 2010, 08:14:42 ---Helaas Jeroen, op het brugdek achter het stuurhuis werden, voor zover ik weet geen passagiers toegelaten, er lagen reddingsvlotten opgestapeld.
--- Einde van citaat ---

Foutje van mij Pieter, ik bedoelde het dek boven het autodek waarop de banken staan. Bovendek achter het stuurhuis is inderdaad een verdieping hoger.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie