Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Zusterschepen en aanverwanten
willem boot:
Het stikt in Rotterdam van de Partyschepen tegenwoordig. Er zit heel wat oud spul bij, maar wat je bedoelt kan ik niet meer vinden. Volgens mijn herinnering heette dat bootje 'Smaragd', maar als je daarop googlet kom je wel bij dezelfde rederij uit, maar niet bij hetzelfde bootje.
willem boot:
--- Citaat van: willem boot op 13 november 2009, 10:47:00 ---
--- Citaat van: PiebeJanMan op 12 november 2009, 23:38:07 ---
--- Citaat van: OLAU-fan op 12 november 2009, 22:59:58 ---In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).
--- Einde van citaat ---
Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.
De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
--- Einde van citaat ---
Voorheen heette ze 'M?nsterland'. Nu 's zomers op de Helgolandlinie vanmuit Wilhelmshaven. Kennelijk kunnen ze de autodienst vanuit Eemshaven op Borkum goed aan met de 'Ostfriesland' en de 'Groningerland'. Betekent wel dat er 's zomers geen reservecapaciteit bij de hand is als een van de twee autoboten uitvalt. Bovendien is de 'Helgoland' ook een autoboot en dat past niet zo goed bij het Helgolandverkeer.
Het is wat vreemd wat er bij de AG Ems gebeurt. In de jaren 70 en 80 bouwden ze het ene nieuwe schip na het andere. Toen kwamen de Nordlicht, de Polarstern en de Kat No 1, waarvan er weer twee zijn verkocht. Er is niks nieuws voor in de plaats gekomen, behalve de van de WDR afkomstige 'Groningerland'. Er wordt dus in feite al jaren niet meer ge?nvesteerd en als je de dienstregelingen van een jaar of tien terug vergelijkt met wat ze nu doen, is er een schim van dat bedrijf overgebleven.
Het omleiden van het autoverkeer van Emden naar Eemshaven was bedrijfspolicy vanaf de opening van de terminal, dat was bekend, omdat die verbinding veel economischer is, maar dat het zulke vormen zou aannemen had ik niet verwacht. Er zijn tijden geweest, dat AGE ver boven Doeksen uitstak wat betreft vlootbeleid en exploitatie, nu lijkt dat omgekeerd. Typisch voorbeeld van de "wet van de remmende voorsprong"?
--- Einde van citaat ---
Correctie, anders loop ik hier onzin te beweren en dat schiet niet op. 'Helgoland' is de ex- 'Westfalen' van 1972, in '85 en '86 zijn de derde 'Ostfriesland' en derde 'M?nsterland' gebouwd, die er nu nog zijn, in 1989 kwam de 'Nordlicht', die is er ook nog en in 2005 kocht AGE de ex-'Hilligenlei' van de Wyker DG, nu 'Groningerland', bouwjaar 1991. Er waren onbewezen geruchten dat die voor EVT bestemd was, maar dat geloof ik niet. Verder heeft de AGE nog de 'Wappen von Borkum', passagiersbootje. Toch eigenaardig dat er zo lang al niet meer nieuw is gebouwd daar (op de verkochte 'Polarstern' en 'Kat No 1' na, natuurlijk). Er vaart ??n van de autoboten ??n slag per dag op Emden en de beide andere op Eemshaven. 'Groningerland' is echter feitelijk reserve.
Dit zijn de mij laatst bekende wijsheden. Niettemin is het duidelijk minder dan het daar wel eens is geweest. Geldt overigens voor bijna alle Oostfriese Waddenrederijen, ik ben daar afgelopen zomer nog eens wezen kijken en op WDR, Frisia en Wangeroog na gebeurt er weinig nieuws t.o.v. de jaren tachtig.
PiebeJanMan:
Ex-lid The Lighthouse vond nog een paar mormels die op de Tiger lijken;
Gepost op het Kustvaartforum, http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=190634#p190634
--- Citaat van: The Lighthouse ---Ik was even aan het rondkijken op internet, en toen kwam ik er achter, dat de 'TIGER' van Rederij Doeksen, neefjes heeft rondvaren in Lissabon.
De snelboot 'S?' varend in de rivier bij Lissabon, 29-02-2008
Foto gemaakt door: Jo?o Quaresma
Foto gehaald van: http://www.shipspotting.com
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: The Lighthouse ---Hey Douwe,
ja, het is een wereld van verschil, maar het is toch leuk om te weten dat je ook neven hebt in Spanje :mrgreen:
En ja, hier is er nog 1, de 'CASTELLO':
Varend op de rivier bij Lissabon, 19-10-2009
Foto gemaakt door: Antonio A. Serra
Foto gehaald van: http://www.marinetraffic.com/ais/
--- Einde van citaat ---
Vriend:
De website van de rederij die deze 'mormels' in de vloot heeft is: http://www.transtejo.pt. Ze hebben in totaal liefst 8 van die dingen.
4 van dit type, de Aroeira, Carnide, S? en S?o Juli?o.
Estes Catamar?s entraram ao servi?o na TRANSTEJO, em 1998. Foram constru?dos pela FBM Marine Ldt., na ilha de Wight, Inglaterra e nos Estaleiros Navais da Figueira da Foz. T?m capacidade para 496 passageiros distribu?dos por dois sal?es com m?sica ambiente, televis?o, bar e instala??es sanit?rias.
Principais Caracter?sticas
* Comprimento: 46,25m
* Boca: 11,79m
* Pontal: 2,90m
* Calado: 1,40m
* Arquea??o Bruta: 445 tons
* Catamar? em alum?nio
Funcionamento e Sistema de Propuls?o
* Velocidade de Servi?o: 22 N?s
* Velocidade M?xima: 30 N?s
* Motor Principal: mtu 12V 396
* Propuls?o: 2 jactos de ?gua Lips
en nog eens 4 van bijna hetzelfde type, de Alg?s, Castelo, Bica en Chiado.
Estes Catamar?s entraram ao servi?o na TRANSTEJO, em 1995. Foram constru?dos pela FBM Marine, Ldt., na ilha de Wight, Inglaterra e nos Estaleiros Navais da Figueira da Foz. T?m capacidade para 496 passageiros distribu?dos por dois sal?es com m?sica ambiente, televis?o, bar e instala??es sanit?rias.
Principais Caracter?sticas
* Comprimento: 45m
* Boca: 11,79m
* Pontal: 2,90m
* Calado: 1,35m
* Arquea??o Bruta: 431 tons
* Catamar? em alum?nio
Funcionamento e Sistema de Propuls?o
* Velocidade de Servi?o: 22 N?s
* Velocidade M?xima: 25 N?s
* Motor Principal: MWM TBD 616 V16
* Propuls?o: 2 jactos de ?gua Lips
Mijn Portugees is ook niet meer wat het geweest is, maar ik denk dat het meeste voor zich spreekt.....
Vriend:
Nog twee foto's van bovenstaande website. Wat opvalt is dat de neus afwijkt van de Tiger door de railing in plaats van de dichte verschansing, die ook nog eens meer naar achter geplaatst is. Ik vind de neus van de Tiger er een stuk beter uitzien.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie