Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Zusterschepen en aanverwanten
arthur:
Een jaar of 5-6 geleden lag ik met het schip waarop ik toen werkte aan de Parkkade. Op een avond liep ik langs de Veerhaven en zag daar een spierwit geverfd schip met de naam BLUE Bird. Het was, op afstand, een tweelingzusje van "onze" Vlieland 1938. Zelfde bouw, vorm en ronding, kleine ankertje, grote pijp etc etc. Helaas lag ze aan een piertje, afgesloten door een hoog hek.
Net nog even op Goog earth gekeken, maar aan dat piertje ligt nu een zeilboot. Ik weet niet of het scheepje de Blue Bird er nu nog is en zo ja waar, maar misschien zijn er forumleden, wonend in Rotterdam of omstreken, die hier meer van weten en misschien een foto hebben?
PiebeJanMan:
Bedoel je deze?
Gebouwd in 1938, uiteindelijk in Rotterdam belandt; Tot aan 2004 in Rotterdam als passagiersjacht.
http://www.superyachttimes.com/editorial/1/article/id/1461
http://www.superyachttimes.com/yachts/details/2362/
http://www.superyachttimes.com/editorial/3/article/id/2184
HansG:
--- Citaat van: Vriend op 11 november 2009, 19:26:28 --- Ook zie ik een klein achterdekje waar op de foto mensen op staan.
--- Einde van citaat ---
Dat zou leuk zijn, tijdens de overtocht buiten op het achterdek. Heb ooit eenmalig met de Stuifdijk de overtocht naar Terschelling gedaan waarbij je buiten op het achterdek mocht tijdens de overtocht. Echt een geweldige ervaring!
groet, Hans.
PiebeJanMan:
--- Citaat van: OLAU-fan op 12 november 2009, 22:59:58 ---In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).
--- Einde van citaat ---
Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.
De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 12 november 2009, 23:38:07 ---
--- Citaat van: OLAU-fan op 12 november 2009, 22:59:58 ---In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).
--- Einde van citaat ---
Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.
De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
--- Einde van citaat ---
Voorheen heette ze 'Münsterland'. Nu 's zomers op de Helgolandlinie vanmuit Wilhelmshaven. Kennelijk kunnen ze de autodienst vanuit Eemshaven op Borkum goed aan met de 'Ostfriesland' en de 'Groningerland'. Betekent wel dat er 's zomers geen reservecapaciteit bij de hand is als een van de twee autoboten uitvalt. Bovendien is de 'Helgoland' ook een autoboot en dat past niet zo goed bij het Helgolandverkeer.
Het is wat vreemd wat er bij de AG Ems gebeurt. In de jaren 70 en 80 bouwden ze het ene nieuwe schip na het andere. Toen kwamen de Nordlicht, de Polarstern en de Kat No 1, waarvan er weer twee zijn verkocht. Er is niks nieuws voor in de plaats gekomen, behalve de van de WDR afkomstige 'Groningerland'. Er wordt dus in feite al jaren niet meer ge?nvesteerd en als je de dienstregelingen van een jaar of tien terug vergelijkt met wat ze nu doen, is er een schim van dat bedrijf overgebleven.
Het omleiden van het autoverkeer van Emden naar Eemshaven was bedrijfspolicy vanaf de opening van de terminal, dat was bekend, omdat die verbinding veel economischer is, maar dat het zulke vormen zou aannemen had ik niet verwacht. Er zijn tijden geweest, dat AGE ver boven Doeksen uitstak wat betreft vlootbeleid en exploitatie, nu lijkt dat omgekeerd. Typisch voorbeeld van de "wet van de remmende voorsprong"?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie