Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Noordsvaarder

<< < (2/2)

Wim Vink:
Noordsvaarder in de Terschellinger haven, waarschijnlijk jaren 30 van de vorige eeuw.



foto: coll. Henk Dijkstra

Gijsha:
Het NIMH (nimh.nl) is niet erg scheutig waar het gaat om het formaat van te downloaden foto's. Bij bijgaande foto wordt het volgende vermeld:

"CollectieFotoafdrukken Koninklijke Marine
Objectnummer2158_029377
BeschrijvingStoomloodsvaartuig no 23 -Noordsvaarder (1914-1957 ) Ex -Poolse trawler (1897), na stranding op Terschelling door Doeksen hersteld en verhuurd aan de KM. 1927-1939-loodsdiensten vanuit Terschelling. In 1940 als BV1 uitgeweken , in de UK diverse diensten. 1946 terug in Nederland, tot 1957 verhuurd aan de KM. Foto: 1963 op weg naar de sloop.
Datering van 1963."

Groet,
Gijs Hesselink

arthur:
Toch (een beetje) jammer, dat Doeksen na dit schip nooit meer één van haar latere boten deze mooie Terschellinger naam heeft gegeven; Noordsvaarder had gepast geweest naast (de) Koegelwieck …

Gijsha:
Opgepikt van de website tracesofwar.nl:
"Hr. Ms. BV 1
(ex Noordsvaarder, Panadero, Glucksberg, Falkenstein)

Bouwwerf:   Klawitter te Danzig, Polen 1897
Grootste lengte:   33,87 meter
Grootste breedte:   6,38 meter
Diepgang:   3,33 meter
Waterverplaatsing:   179 ton
Machinevermogen:   400 pk
Maximale snelheid:   10 knopen
Bemanning:   15 koppen
Bewapening:   1 x 5cm kanon

De Noordsvaarder werd op 19 december 1939 gevorderd ter vervanging van de sleepboot Schelde die tot die datum in dienst was als Hr. Ms. Bewakingsvaartuig (BV) 1 met als basis Terschelling. De Schelde werd verplaatst naar Zeeland en daar in dienst gesteld als Hr. Ms. BV 37. Commandant van de BV 1 werd luitenant-ter-zee (LTZ) 2 A. Zijlstra. Hr. Ms. BV 1 kon op 17 mei 1940 ontkomen naar Groot-Brittannië. Het schip werd omgebouwd tot hulpmijnenveger en in dienst gesteld als Hr. Ms. Noordsvaarder en te Milford Haven in Wales toegevoegd aan Minesweeping Group 67. Het oude schip werd vooral gebruikt als transportschip voor de mijnendienst. Op 21 oktober 1940 werd LTZ 3 D. Auer de nieuwe commandant van de Noordsvaarder. Deze taak werd op 14 april 1941 van hem overgenomen door schipper R. Lucas. In de periode 1942-1944 deed het schip vooral dienst als communicatievaartuig en daarna als boeienlegger. In 1947 werd de Noordsvaarder weer teruggegeven aan eigenaar Doeksen die het schip vervolgens tot 1957 verhuurde aan de Koninklijke Marine. In 1963 werd het schip verkocht en afgevoerd naar een sloopwerf".

Christian:
Correctie van de historische gegevens:
"Bouwwerf: Klawitter te Danzig, Duitsland 1897"

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie