Schepen van Doeksen > Actueel
Vervallen en extra afvaarten
ben doeksen fan:
Misschien is dit nog een interessant artikel :
http://www.nu.nl/binnenland/2707209/veer-vlieland-kampt-met-harde-wind.html
ben doeksen fan
arthur:
Morgen, zondag 8 januari vervalt de ochtend/sneldienst Terschelling - Vlieland van 9.00
Vlieland - Harlingen 9.40
Harlingen - Vlieland 10.40
Vlieland - Terschelling 11.25
In plaats daarvan vaart ms Vlieland en vertrekt om 07.00 van Vlieland
en vertrekt om 09.00 van Harlingen
De vaarten van en naar Terschelling zijn onveranderd
PiebeJanMan:
--- Citaat --- GEWIJZIGDE AFVAARTEN
In verband met de weersomstandigheden vervallen de volgende afvaarten van de sneldienst van en naar Vlieland op zaterdag 21 januari 2012.
Harlingen - Vlieland 17:30 uur
Terschelling -Vlieland 18:25 uur
Vlieland - Harlingen 19:00 uur
Er vaart een extra veerdienst op aangepaste tijden i.v.m. de hoge waterstand:
Vlieland - Harlingen 16:00 uur
Harlingen - Vlieland 17:30 uur
In verband met de verwachte hoge waterstand vervallen devolgende afvaarten van de sneldienst op zondag 22 januari 2012
Terschelling - Vlieland 09.00 uur
Vlieland - Harlingen 09.40 uur
Harlingen- Vlieland 10.40 uur
Vlieland- Terschelling 11.25 uur
Er vaart geen vervangende veerdienst.
De afvaarten van en naar Terschelling blijven ongewijzigd.
--- Einde van citaat ---
PiebeJanMan:
Ik volg het inderdaad op Marinetraffic... Zo te zien gaan ze het nu toch echt proberen. Waarschijnlijk lukt het nu wel, vloed komt er in denk ik!
Maar, 1 consumptie of toch nog meer aangeboden gekregen :)?
Super van de updates omtrent het gebeuren.
PiebeJanMan:
Veerboten Terschelling en Ameland vertraagd door laagwater
Door extreem laagwater door de zuidelijke wind zijn de veerboten van Ameland en Terschelling vanmiddag vertraagd. De Friesland van 15.00 uit Harlingen kwam met anderhalf uur vertraging aan op Terschelling. De Oerd van 16.30 vanaf Ameland is teruggekeerd naar hete eiland om de 18.30-afvaart wel door te kunnen laten gaan.
Omstandigheden
Door de zuidelijke wind wordt het water uit de Waddenzee geblazen en is er sprake van een verlaging van ca. 50 centimer. Daarnaast is het springtij, wat betekent dat het water extra hoog en laag komt bij hoog- en laagwater. De waterstand bij Terschelling was circa 1,80 meter onder NAP.
Terschelling
De Friesland die om 15.00 vertrok vanuit Harlingen draaide vlak voor de ingang van de Slenk om 16.20 weer om. De Slenk is het smalste en ondiepste deel van de vaargeul naar Terschelling. Men vaart met de veerdienst de Slenk in ongeveer 35 minuten voor aankomst op Terschelling. Waarschijnlijk was het water zo laag, dat de kapitein niet het risico nam om vast komen te zitten. Hierdoor werd besloten een rondje te draaien, om het bij de eerste vloed weer te proberen. Na de tweede aanvaart om 17.20 werd weer besloten om nog niet door de Slenk te gaan. Pas bij de derde aanvaart om 17.55 bleek er genoeg water en vloedstroom te staan om door de Slenk te schuiven. Inmiddels was de passagiers een drankje aangeboden. Uiteindelijk meerde de Friesland om 18.30 aan op Terschelling. Opmerkelijk was dat de passagiers intussen de Koegelwieck 3 keer voorbij hadden zien varen.
Ameland
De veerboot Oerd die om 16.30 vanaf Ameland vertrok, is in het zicht van de veerdam van Holwerd weer omgedraaid richting Ameland, vanwege het laagwater. Hierdoor verviel de 17.30-afvaart vanaf Holwerd. Door het terugvaren kon de 18.30-afvaart vanaf Ameland gewoon weer volgens schema vertrekken.
Schiermonnikoog
Ook de 16.30-afvaart vanaf Schiermonnikoog liep een kleine vertraging op, omdat het schip niet heel snel kon varen door het lage water. De Monnik arriveerde met een kwartiertje vertraging om 17.30 in Lauwersoog.
Morgen
Voor morgenochtend wordt weer eenzelfde lage waterstand verwacht. Gelukkig valt dit laagwater voor het begin van de veerdiensten, waardoor er morgenochtend geen problemen zijn te verwachten. Voor het laagwater morgenavond wordt een hogere waterstand verwacht dan vandaag, maar er blijft wel een zuidenwind staan. Dit kan altijd nog voor vertragingen zorgen.
Veerbootinfo.nl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie