Muziek terwijl u slaapt: FRIESLAND vertrekt als partyboot op zondag, 5 februari 2017, 1.55uNieuws voor het concert van Hessel en Tess 04-02-17
Boot & bus terugreis
Om 01.00 uur zondagnacht (aansluitend op de bus vanaf Ziggo Dome) vertrekt ms Friesland vanaf Harlingen naar Terschelling.
Het autodek wordt omgebouwd tot ‘feestzaal’, inclusief horeca en dj. Ook het busvervoer ’s nachts op Terschelling is geregeld: dat valt onder het arrangement.
Aan zee is de dikte van een trui minder belangrijk voor het overleven dan de hoeveelheid van truien aan je lijf. Ik had er drie over elkaar getrokken,
en op deze manier kon ik in de nacht van 4/5 februari 2017 meer dan twee uur lang de duurzame regen en de pittige kou weerstaan op de witte toren van de havenmeester.
Voor het geval dat dit geen liefde is, ben ik zodoende tenminste in staat, om jullie als verslaggevers van een gedeelte van een gedenkwaardige nacht te vervangen.
Want in de huiskamer gezellig naar de webcam te kijken was op dit moment geen alternatief: Er was van de binnenhaven sowieso niks te zien vanwege allemaal druppels op de lens.
In ieder geval is een nachtvaart naar Terschelling zelden genoeg voorkomend. (Er vond wel eens een nachtvaart plaats van de FRIESLAND op 20/21 juni 2015 (TS --> H22.15 u, H --> TS 0.15 u)
in verband met Oerol. Deze werd tenminste afgelopen zomer niet herhaald.) Ofschoon ik natuurlijk vooraf telefonisch gebedeld had, wilden ze niemand meenemen, behalve partygasten met concertticket.
Ze zeiden openhartig dat ze anders
iedeeren op de boot zouden krijgen
.
FRIESLAND vertrok uit Harlingen om 1.55u in plaats van 1.00u. De schuldige was niet de Terschellinger Stoomboot Vereniging, want deze gingen te werk precies zoals beloofd. FRIESLAND had TS om 21.58 u verlaten en verscheen, slechts door mezelf vanuit te toren welkom geheten, al om 23.40 u, in feestelijk ornaat, met aan de achterkant dubbel geïllumineerde schoorsteen, eigenaardige posters aan de ramen van het bovendek, en vooral guirlandes aan het hek. Door de regen was het niet mogelijk, om de aankomst fatsoenlijk te filmen. Ik had dus geduld nodig voor de tweede kans, om tenminste op het vertrek te wachten...
De vertrekhal was intussen geïllumineerd, en er zat ook iemand achter de balie zoals gebruikelijk, alleen het feit dat het aankondigingsbord uitgeschakeld was, wees op een uitzondering. Vervolgens gebeurde er rond de volop verlichte veerterminal tussen middernacht en half twee erg lang niks - behalve stortregenen. Volgens geruchten waren er namelijk enkele passagiers, die in Amsterdam hun bussen niet wisten te vinden. Wanneer deze om 1.40 u uiteindelijk arriveerden, ging het snel, allemaal jongelui met gezonde voeten stormden de vertrekhal, sommige beetje tipsy, maar absoluut vreedzaam, daardoor konden de luiken al tien min. later dicht. De boot toeterde bij aankomst en vertrek niet, waardoor de geluids-overlast voor Harlingen erg beperkt was.
Intussen was er op de toren gelukkig iemand bijgekomen, om met een scherm assistentie te verlenen tijdens filmen. Op deze manier kwam de FRIESLAND alsnog enigszins zuiver in beeld, ondanks het bekrompen nachtweer! Mijn video eindigt met de klokslag van precies 2.00 u, terwijl de partyboot de haven met nog steeds prachtig walmende uitlaat van de boegschroef verlaat.
Er werd overigens bovendien gekletst dat Doeksen oorspronkelijk van plan was om de overtocht vanwege de pret drie uur te laten duren, maar er kwam niet veel van, wellicht in verband met de vertraging, of iedereen was nu uiteindelijk toch moe. Voordat ik om 3.59 u verkouden naast mijn bed in de hotelkamer in de slaap viel, kon ik op de webcam nog net zien hoe de partyboot TS weer binnen liep.