Dank je Willem! Een roetend korvet, daar zal de vijand blij mee zijn. Makkelijk met richten Waar zat dat roeten van de korvetten 'm dan in? Het roeten duidt op onverbrande deeltjes dus blijkbaar te weinig zuurstof in het verbrandingsproces. Zuurstofgehalte in de lucht wordt m.i. bepaald door de luchtdruk/hoogte (is vrij constant voor schepen omdat ze zich op zeeniveau bevinden ), luchtvochtigheid en temperatuur. De temperaturen in Nederland zijn lager wat juist gunstig moet zijn voor het verbrandingsproces omdat koudere lucht doorgaans meer zuurstof bevat. Dan moet het 'm inderdaad in de luchtvochtigheid zitten en na wat google-en kom je erachter dat die in Nederland gemiddeld hoger is dan in Indonesi? (m.u.v. de oerwouden daar) al scheelt het niet zoveel. Zijn die motoren inderdaad vrij gevoelig hiervoor.Het roeten van de Tiger heeft een andere oorzaak volgens een ander deskundig forumlid. De motoren zijn niet afgesteld op de lagere toerentallen en zodra je het vermogen opbouwt komt de onverbrande zooi eruit waarbij de turbo's die druk opbouwen ook nog eens een handje helpen. Ik heb weleens gehoord dat de Caterpillar in de oude Oost-Vlieland ook flink kon roeten als deze langzaam draaide.