Afgelopen zaterdag was het duidelijk "Black Saturday" bij Doeksen, zeker, daar waar het de diensten van 12:30 en 13:30 vanaf Terschelling betrof.
Natuurlijk, je weet zelf ook wel dat het op zulke zaterdagen druk kan zijn, maar tegenwoordig heeft men door het boekingssysteem meer inzicht op de te vervoeren aantallen passagiers.
Als het goed weer was geweest, was er geen probleem geweest; vele passagiers hadden de bovendekken opgezocht.
Nu was het windkracht 6 met uitschieters naar 7 en veel mensen verkozen binnen te blijven. De temp waren gelukkig wel OK.
Samen met mijn vrouw had ik "het geluk" met de Friesland te mogen oversteken. Met de auto werden wij ingedeeld voor het benedendek. Dat houdt in dat je later aan boord kunt. Wij gingen een plekje zoeken in de salons, maar die waren al afgetrapt vol. Op het bovendek vonden wij twee zitplaatsen. Toen wij ter hoogte van de Pollendam naar beneden gingen, waren we eigenlijk blij dat we niet een salon hebben gezeten: wat een puinhoop was het daar! Er waren verschillende groepen aan boord en die namen het niet zo nauw met hygiëne en geluidsniveaus. In de centrale hal lag de bagage huizenhoog opgestapeld. Vreemd genoeg was de beveiliging nergens te bekennen, terwijl die anders dikwijls rondgaat.
Op de Midsland van 13:30 was de situatie niet veel anders, vertelde mijn dochter die daarop naar huis ging.
Deze aanloop had ik even nodig, want door bovenstaande situatie was ik nu in staat in de Meep de Tiger vast te leggen met een kôbe ervoor.
Foto: ©? Wim Vink