Auteur Topic: Tiger  (gelezen 227460 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #165 Gepost op: 4 juli 2010, 00:21:17 »
De Tiger op 31 juli 2009 gezien vanaf de Friesland.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:10:34 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #166 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:13:35 »
Tiger gistermiddag bij aankomst op Terschelling.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:10:58 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #167 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:04:52 »
En even later weer richting Harlingen.......

foto1-5

En speciaal voor de Gooische milieufanaten nog twee roet brakende MTU's  ;D

foto6

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:13:10 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tiger
« Reactie #168 Gepost op: 4 augustus 2010, 16:54:41 »
Mooie prenten, Jeroen!

MTU's zijn wat betreft roken nogal kritisch en gevoelig voor toeren en omgevingsomstandigheden.

Er zijn eens drie korvetten gebouwd voor de Indonesische Marine waar CODOG-installaties inzaten, MTU/RR. Die dingen waren afgesteld op de omgevingsomstandigheden in de tropen. Bij proefvaren hier op de Noordzee roken als de ziekte (wat voor een Marineschip niet gewenst is), kortom, alles uit- en in elkaar gesleuteld, no solution. In arren moede naar Indonesi? om te kijken of het daar kon worden opgelost en gek genoeg was onder de gemiddelde omstandigheden daar (vooral de luchtvochtigheid) het hele probleem non-existent. Geen spoortje.....

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #169 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:53:44 »
Dank je Willem!

Een roetend korvet, daar zal de vijand blij mee zijn. Makkelijk met richten  ;D

Waar zat dat roeten van de korvetten 'm dan in? Het roeten duidt op onverbrande deeltjes dus blijkbaar te weinig zuurstof in het verbrandingsproces. Zuurstofgehalte in de lucht wordt m.i. bepaald door de luchtdruk/hoogte (is vrij constant voor schepen omdat ze zich op zeeniveau bevinden  :P), luchtvochtigheid en temperatuur. De temperaturen in Nederland zijn lager wat juist gunstig moet zijn voor het verbrandingsproces omdat koudere lucht doorgaans meer zuurstof bevat. Dan moet het 'm inderdaad in de luchtvochtigheid zitten en na wat google-en kom je erachter dat die in Nederland gemiddeld hoger is dan in Indonesi? (m.u.v. de oerwouden daar) al scheelt het niet zoveel. Zijn die motoren inderdaad vrij gevoelig hiervoor.

Het roeten van de Tiger heeft een andere oorzaak volgens een ander deskundig forumlid. De motoren zijn niet afgesteld op de lagere toerentallen en zodra je het vermogen opbouwt komt de onverbrande zooi eruit waarbij de turbo's die druk opbouwen ook nog eens een handje helpen. Ik heb weleens gehoord dat de Caterpillar in de oude Oost-Vlieland ook flink kon roeten als deze langzaam draaide.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tiger
« Reactie #170 Gepost op: 5 augustus 2010, 00:01:21 »
Dank je Willem!

Een roetend korvet, daar zal de vijand blij mee zijn. Makkelijk met richten  ;D

Waar zat dat roeten van de korvetten 'm dan in? Het roeten duidt op onverbrande deeltjes dus blijkbaar te weinig zuurstof in het verbrandingsproces. Zuurstofgehalte in de lucht wordt m.i. bepaald door de luchtdruk/hoogte (is vrij constant voor schepen omdat ze zich op zeeniveau bevinden  :P), luchtvochtigheid en temperatuur. De temperaturen in Nederland zijn lager wat juist gunstig moet zijn voor het verbrandingsproces omdat koudere lucht doorgaans meer zuurstof bevat. Dan moet het 'm inderdaad in de luchtvochtigheid zitten en na wat google-en kom je erachter dat die in Nederland gemiddeld hoger is dan in Indonesi? (m.u.v. de oerwouden daar) al scheelt het niet zoveel. Zijn die motoren inderdaad vrij gevoelig hiervoor.

Het roeten van de Tiger heeft een andere oorzaak volgens een ander deskundig forumlid. De motoren zijn niet afgesteld op de lagere toerentallen en zodra je het vermogen opbouwt komt de onverbrande zooi eruit waarbij de turbo's die druk opbouwen ook nog eens een handje helpen. Ik heb weleens gehoord dat de Caterpillar in de oude Oost-Vlieland ook flink kon roeten als deze langzaam draaide.

Zat inderdaad in de luchtvochtigheid, maar ook in de omgevingstemperatuur.

Ze hadden trouwens een kleur "Marinegrijs" die ze op tachtig mijl nog zichtbaar maakte. De werf was er niet gelukkig mee. Onder het tropenlicht vielen ze echter compleet weg.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #171 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:40:54 »
Maandag kwamen we onderweg naar Harlingen nog een patsersloep tegen met een grote spoiler en dikke sportuitlaten  8)

Ouwe seun Arthur raadde mij sterk af om een foto hiervan de maken. Daar trok deze eigenwijze Westfries zich natuurlijk helemaal niets van aan  ;D


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:14:03 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tiger
« Reactie #172 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:38:23 »
Mooie foto's Jeroen!

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 492
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #173 Gepost op: 8 augustus 2010, 16:20:02 »
24-07-2010, de Tiger in de avondzon

foto1

26-07-2010, de vertrekkende Tiger, gezien vanaf de oostelijke strekdam, weer eens wat anders, wel een hele wandeling!

foto2-3

en 28 juli, vanaf het water (Talisman)

foto4-5


foto?s ? Evert Jan Walgaard

« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:18:29 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #174 Gepost op: 8 augustus 2010, 17:21:11 »
Mooie plaatjes vanaf die dam!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tiger
« Reactie #175 Gepost op: 27 augustus 2010, 19:16:38 »
Op 1 augustus vanaf de Vlieland:
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:16:49 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Tiger
« Reactie #176 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:22:30 »
Dinsdag 24 augustus j.l. een straffe bries uit het Noord Westen, prachtige wolken en een kim als een scheermes, kortom prachtige omstandigheden om te fotograferen, de Tiger onderweg naar Terschelling, in de Blauwe Slenk  omstreeks 12,45 u vanaf de Stortemelk.

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 565
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #177 Gepost op: 27 augustus 2010, 22:15:04 »
 Vanaf de  ;D Stortemelk Pieter?  ;D ???

Ik geef er een beetje een kwinkslag aan, maar je hebt hier een paar prachtige foto's geplaatst.



PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tiger
« Reactie #178 Gepost op: 28 augustus 2010, 22:27:14 »
Op 5 augustus de Tiger bij Vlieland, let op het wisselende weer:
foto 1-8

En in het Stortemelk met golven van ca. 1,5 meter significant:

foto9-13


« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:17:57 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tiger
« Reactie #179 Gepost op: 18 december 2010, 21:04:20 »
Harlingen 12-11-2010, met storm. Het was opzich best spectaculair voor Harlingen! Hierbij een paar foto's:

Alle foto's op Golven op Zee

Aankomst Tiger 10.15:

foto1-5

Kade vlielandbrug onder water:
foto6

Vertrek Tiger om 10.30:

foto7-11
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 21:19:12 door PiebeJanMan »