Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vaarroutes

<< < (12/16) > >>

PiebeJanMan:
Boot Terschelling straks weer via Schuitengat?


De kortere route van het eiland naar Harlingen en richting Noordzee, wordt op de natuurlijke manier dieper. Vorig jaar bracht Rijkswaterstaat groene en rode vaarwegmarkering aan in de geul. Sindsdien is het Schuitengat een officiële vaarweg.

Omdat er niet sneller van 20 kilometer per uur mag worden gevaren, kan Rederij Doeksen er niet langs. De rederij wil dat wel graag. ,,De route scheelt tijd, geld en het milieu wordt gespaard’’, zegt Rudy Herrema van Doeksen.

Die wens kent Rijkswaterstaat. Mede hierom wil de dienst nu onderzoeken hoe de geul zich zal ontwikkelen en wat de kans is op een stabiele vaarroute.

Tot midden jaren negentig ging de boot ook door het Schuitengat, maar de geul slibde dicht.

Het onderzoek start eind van de zomer en is in het najaar klaar.

http://www.lc.nl/friesland/Boot-Terschelling-straks-weer-via-Schuitengat-22314753.html

Marten-Jan van Zanden:
De Max snelheid van 20 km mag het in mijn ogen niet doen. Men haalt ook bij die snelheid voldoende tijdwinst. Er voor gaan zeg ik. Nostalgie uit het verleden kom terug. De gehele Noordvaarder meepakken in de aanloop naar WEST. Machtig toch?

PiebeJanMan:
De Tiger en Koegelwieck gaan er de laatste tijd ook wel eens sneller langs dan met 20 kmh...

Auke:
Hoi allemaal,

Ik lees dit forum al jaren, maar reageer bijna nooit. Nu heb ik toch een vraag waarop ikzelf niet meteen het antwoord weet en waar ik jullie expertise graag over hoor.

Het is al jaren een discussie door het Schuitengat te varen, omdat dit korter is / zou zijn en minder brandstof etc. zou kosten. Nu heb ik daar toch een vraag over. Als je naar de vaarroutes kijkt op Marinetraffic o.i.d. lijkt ik te zien dat beide vaarroutes die de snelboten nu zo nu en dan nemen (dat is Schuitengat en Slenk) door de bank genomen een rechthoek vormen. Dat betekent toch dat als ik langs de randen van deze rechthoek vaar eerst de lange kant en dan de korte kant (via Schuitengat) evenlang moet zijn dat eerst de korte kant en dan de lange kant (via Slenk) evenlang moet zijn?

Waarom is er dan nog steeds de wens om via het Schuitengat te gaan?

Vriendelijke groet,

cupdruchan:
Hoi Auke,

het lijkt een rechthoek, maar volgens mij komt dat omdat de afbeelding zoals bovenstaande geen vaaroute vanaf harlingen via het schuitengat laat zien maar "slechts" vanaf Vlieland naar Terschelling, dit geeft een vertekenend beeld.
ik ben niet helemaal bekend met de huidige situatie maar volgens mij wordt het dan meer een "driehoek" vorm...

Wat ook nog mee speelt is dat in het stukje slenk veel gemanoeuvreerd moet worden wat extra tijd en brandstof kost.
ik kan mij nog herinneren uit de tijd dat nog wel via het schuitengat werd gevaren dat de Friesland en vooral de Midsland het in 1,5 uur konden doen, nu is vaak het snelst 1uur 45 min.

groeten

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie