Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vaarroutes
Evert Jan:
Ik heb op persoonlijke titel, 'vanwege mijn belangstelling in de veerdiensten naar Terschelling', een mailtje gestuurd naar Rederij Waddentransport/Kapitein Lakeman met de vraag of de Terschellingerbank inderdaad op 4/2 door het Schuitegat is gevaren. Ik ben benieuwd of er een antwoord komt, nee heb je, ja kun je krijgen ;)
Wouter B:
--- Citaat van: Wim Vink op 10 februari 2016, 13:19:43 ---De Brandaris meldde zojuist met hoogwater een diepte van 3.20 tot 3.50 meter in het Schuitengat.
Een duidelijke verdieping t.o.v. het recente verleden.
En de stormen lijken nog niet uitgeraasd.
--- Einde van citaat ---
Dat zijn inderdaad andere dieptes, past een stuk beter!
--- Citaat van: Wim Vink op 10 februari 2016, 13:19:43 ---Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.
--- Einde van citaat ---
Ik vermoed weinig, Lakeman zoekt het juiste tij en route om zo goedkoop mogelijk over te komen, en hij kan deze mogelijkheid perfect inpassen.
Bij de 'Koninklijke Dominator' ligt dat natuurlijk anders. Ik zie het nog niet gebeuren dat zo'n geïnstitutionaliseerde organisatie staat te springen om alle vaartijden, en bijbehorende tarieven, in eens zeer dynamisch te gaan aanpassen...
Wim Vink:
--- Citaat van: Wouter B op 12 februari 2016, 00:14:08 ---
--- Citaat van: Wim Vink op 10 februari 2016, 13:19:43 ---Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.
--- Einde van citaat ---
Ik vermoed weinig, Lakeman zoekt het juiste tij en route om zo goedkoop mogelijk over te komen, en hij kan deze mogelijkheid perfect inpassen.
Bij de 'Koninklijke Dominator' ligt dat natuurlijk anders. Ik zie het nog niet gebeuren dat zo'n geïnstitutionaliseerde organisatie staat te springen om alle vaartijden, en bijbehorende tarieven, in eens zeer dynamisch te gaan aanpassen...
--- Einde van citaat ---
Met een positieve c.q. negatieve verandering doelde ik zuiver alleen maar op die van de waterdiepte en zeker niets anders!
Wouter B:
--- Citaat van: Wim Vink op 12 februari 2016, 10:43:42 ---Met een positieve c.q. negatieve verandering doelde ik zuiver alleen maar op die van de waterdiepte en zeker niets anders!
--- Einde van citaat ---
Ah, en in welke zin zou het dan iets 'op moeten leveren'?
Wim Vink:
In het verleden hebben stormseizoenen zowel positieve als negatieve invloed gehad op de verzanding van het Schuitengat.
Lees de geschiedenis er maar op na.
Daarom ben ik benieuwd wat de huidige stormen voor effect op de waterdiepte zullen hebben.
Ik kan me nog goed herinneren dat in 1956 op de Friesland Cor Haringa de diepte aan het begin van het Schuitengat stond te peilen vanuit het gangboord, terwijl het schip langzaam voer totdat "de drempel" was gepasseerd.
Zodra dat het geval was kon de Werkspoor weer op volle kracht.
Die drempel uit de 50-er jaren verdween langzaam, maar in de jaren 80 verzandde het Schuitengat weer.
Eerst was er nog een Schuitengat-Noord en ook later werd nog via Boomkensdiep gevaren, maar vanaf 1996 was de Slenk de oplossing tot de huidige dag.
Maar thans lijkt het Schuitengat zich weer te verdiepen. Stromingen en wind zijn onpeilbare factoren in de natuur.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie