Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vaarroutes
Christian:
Schuitengat
Bron: Leiden Courant 1974-01-08:
"LEEUWARDEN — De vaargeul naar het eiland Terschelling — het Schuitengat — dreigt te verzanden. Tengevolge van de zware stormen in de afgelopen maanden is de breedte van het Schuitengat — aanvankelijk 200 tot 250 meter — op enkele plaatsen teruggebracht tot slechts 35 meter. Verder is de vaargeul aanzienlijk minder diep geworden, namelijk van zes tot ongeveer drieeneenhalve meter.
Enige schepen hebben al moeilijkheden ondervonden, wat zich onder meer uitte door stoten aan de grond. Verder heeft een van de passagiersschepen van rederij Doeksen, die een verbinding tussen Terschelling en Harlingen onderhoudt, al op een tocht enige tijd vastgezeten.
Het Schuitengat 'wandelt' door de werking van eb en vloed van het Noord-Westen naar het Zuid-Westen. Het 'wandelproces' is door de laatste noordwester storm aanzienlijk versneld. De bank ten noorden van de geul is meer in zuidelijke richting verschoven dan de zuidelijke zandbank. Hierdoor is de geul smal en ondiep geworden.
Het is een van de taken van rijkswaterstaat om de geul bevaarbaar te houden. Volgens rijkswaterstaat is het echter nog te vroeg om te gaan baggeren omdat men eerst wil afwachten hoe het verzandingsproces zich voortzet. Volgens rijkswaterstaat heeft de situatie zich op sommige plaatsen in de geul in positieve zin gewijzigd, maar beambten van het loodswezen op Terschelling zijn het daar niet mee eens. Volgens hen had rijkswaterstaat bovendien de vernauwing van de toegangsweg naar Terschelling kunnen tegengaan door te gaan baggeren. Ook verwijten zij Rijkswaterstaat dat te weinig naar de schippers geluisterd wordt die in de praktijk veel met de geul te maken hebben. De ambtenaren van loodswezen menen dan ook dat de nieuwe boot van redenj Doeksen, de Midsland, die dagelijks een tweehonderd auto's zal kunnen vervoeren, beslist in moeilijkheden komt, als er geen verbetering in de situatie komt."
PiebeJanMan:
In de brief van Rederij Doeksen over de conceptdienstregeling 2016 wordt ook iets gezegd over het Schuitengat. Mocht deze bevaarbaar worden, dan krijgt Vlieland op maandag mogelijk ook een verbinding met de sneldienst:
http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/
--- Citaat ---Ontwikkeling Schuitengat
Zoals wellicht bekend vormt er zich een nieuwe geul in de zandrug die het Schuitengat scheidt van de Vlierede. Zodra deze route wordt betond en Rijkswaterstaat ons toestaat om deze geul met snelboten te bevaren, dan is TSM bereid om de huidige interinsulaire sneldienstregeling in 2016 met de maandag uit te breiden.
--- Einde van citaat ---
HansG:
Vandaag om ongeveer 15:10 uur deze schermafdruk gemaakt. Hetl lijkt erop dat de Terscherllingerbank een route door het Schuitegat neemt.
Zou er weer voldoende water staan? Echt hoog water was het niet.
Wim Vink:
Het heeft de afgelopen maand een aantal keren flink gestormd.
In het verleden hebben stormen de vaarroutes positief en negatief beïnvloed.
Misschien is dat nu ook het geval.
We houden de berichten van de Brandaris en van schepen via de marifoon in de gaten.
Evert Jan:
Op Vesselfinder en Marinetraffic staat de track van de Terschellingerbank vanaf Terschelling inderdaad door het Schuitegat, bijzonder!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie