Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vaarroutes

<< < (5/16) > >>

Willem-Jan:
voor de liefhebber heb ik nog een digitale versie van een RWS document uit 2009: "Morfologische ontwikkeling Schuitengat, verleden tot heden"
Quick scan Veerverbinding Terschelling; alternatieve vaarroute Vliestroom-Schuitengat
Ernst Lofvers, RWS-Waterdienst 66 pagina's

Hieronder maar even de inhoud van het document:

Aanleiding
•Vraagstelling, Aanpak
•Situatieschets
•Inzichten uit literatuur + liggende kaarten
•Huidige vaarroute en alternatieven
–Baggerbezwaar
–Beleidsaspecten
–Vergelijking en haalbaarheid alternatieven
•Beschouwing grootschalige morfologische ontwikkelingen
–Historische kaarten
–Recente lodingen
•Verwachtingen
•Conclusies en aanbevelingen



Vr groet

Willem-Jan.

PiebeJanMan:
http://www.slideshare.net/hydrographicsocietybnl/presentatie-alternatief-schuitengat-slenk-20110127-tcm174-298834
 ;)

Willem-Jan:
inderdaad, die dus
dank forumbeheerder!

grt

Willem-Jan.

PiebeJanMan:
In het coalitie-akkoord van Terschelling wordt (weer) geopperd het Schuitengat te baggeren:

--- Citaat ---*De veerdienst is van grote maatschappelijke betekenis. De gemeente wil organiseren dat de Terschellinger gemeenschap invloed heeft op de uitoefening van de veerdienst.
*De gemeente bevordert een kortere vaarroute via het Schuitengat
--- Einde van citaat ---
http://skylgenet.nl/nieuws/2014/05/coalitieakkoord-pvda-vvd-en-cda-op-terschelling/#.U2tpifl_ujI

Is het jullie ook opgevallen dat MS Vlieland met pinksteren (9 juni) en ITGWO-zondag (7 sept) 4x vaart, maar dan op andere tijden als vorig jaar?
V-H: 7.00 11.00 15.00 19.30
H-V: 9.00 13.00 17.00 21.15

Voorheen ging er op deze dagen om 20.45 nog een extra boot V-H en aansluitend direct terug naar Vlieland.

Het zou mij niet verbazen als dit voor Terschelling de nieuwe dienstregeling wordt als er een vervanger van de Midsland (en Friesland) komt.

Humtidumty:
Men berekent wel het kostenplaatje voor rijkswaterstaat maar gaat gemakshalve voorbij aan het millieuaspect. Het bespaart een hoop stookolie, dus minder roet.
Men kan daarnaast meteen ook Terschelling sneller bedienen en de eilanden zijn makkelijker met elkaar verbonden.
De maatschappelijke impact of misschien wel footprint meenemen in de berekening zou een heel andere beslissing opleveren.
Dan kom je met de zomerdienstregeling van nu volgens mij al zeker 96 keer per week op een kortere vaarroute. Hierbij even uitgaande van enkel het passagiersvervoer, zonder extra afvaarten.
Tussen de eilanden scheelt het per overtocht zo'n 8 km en van Ts naar Harlingen zo'n 3 km. (met afstandmeten.nl route uitgestippeld)
Ik zie in de planning 12 eiland-naar-eiland oversteken (sneldienst). Dat scheelt dus al snel 12x8=96 km per week voor de sneldienst en 84x3=252 km voor de gewone veerdienst.
Dus vaart men nu een afstand van 96+252=348 km per week meer dan nodig.
Reken daarbij de oversteek van vrachtvervoer en extra diensten... Dat scheelt heel veel gasolie op jaarbasis, of LNG straks, met een kortere oversteek.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie