Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vaarroutes

(1/16) > >>

Humtidumty:
Is de vaarroute, in zeg, de laatste 100 jaar vaak aangepast en kan een afbeelding dit misschien verduidelijken?
Uiteraard weet ik van de veranderde route naar Terschelling die nu via slenk gaat en voorheen door Schuitengat.
(zie kaartje)

Bob Koetsier:
Ik zou het niet weten, ik ben niet echt goed op de hoogte van de Waddenzee, maar ik geloof niet echt dat er erg veel verranderd is.
Nou ja, kleine dingen misschien, want de zanbanken bewegen (voor zover ik weet) ook wel een beetje (net als de eilanden) dus misschien is het in hondert jaar wel een eindje opgeschoven, maar volgens mij zijn er niet echt grote aanpassingen geweest.
Maar zoals ik al zei, ik weet er niet zo veel van af.

Groet Bob 8)

Hunter:
nou wat ik weet is dat de slenk ondieper word
en dat er een paar tonnen verlegt zijn.
Maar misschien kan Pieter Schroo of iemand anders
meer duidelijkheid scheppen. 

Jelle Krijthe:
Ik weet er slechts een klein beetje vanaf. Maar wat net ook al werd gezegd klopt. De slenk wordt steeds ondieper. Waardoor dat komt is mij niet geheel bekend, maar volgens mij komt dat door de stroming vanaf zee  ??? ? De eilanden schuiven inderdaad een stukje op. Aan de noordvaarder op Terschelling kun je dat heel goed zien. Het zand van de Noordvaarder wordt er op het laatste stukje van Terschelling weer aangespoeld. Daardoor verschuift het eiland als het ware. Vroeger lag de vaarroute altijd net tussen beide eilanden in. Dan werd door het Schuitengat gevaren geloof ik. Ongetwijfeld dat iemand hier meer over weet!

Wim Vink:
Uit eigen overlevering weet ik de geschiedenis van de jaren '50.
Vanaf Harlingen via Blauwe Slenk naar de Vlieree en dan stuurboord uit het Schuitengat in.
Het Schuitengat vertoonde eind jaren 50/begin jaren 60 ook een ondiepte want ik zie Corrie Haringa bij laagwater nog peilen vanaf de toenmalige Friesland, terwijl de boot langzaam over "de drempel" schoof, zoals dat in die jaren heette. Later vedween die drempel weer.

In de jaren '80 splitste het Schuitengat zich in een Zuid en een Noord gedeelte. Het zuiderdeel was minder diep dan het Noorder. De Berenboot moest bij laagwater altijd langs het Noorderlijke deel, maar liep steeds vaker vast. Ook de toenmalige Schellingerland moest vaker en vaker uitwijken naar het noordergedeelte.

In 1995 was de situatie niet meer houdbaar en voer de boot vanuit de Vliestroom eerst het Boomkesdiep in om even later met een scherpe boog stuurboord uit het Schuitengat in te draaien, vlak langs de Noordvaarder.

Helaas hield die route ook niet lang stand. Ik weet niet meer precies in welk jaar, maar kort daarop werd de Slenk uitgebaggerd. Dat kostte volgens Rijkswaterstaat minder moeite dan het op diepte houden van het Schuitengat.
Toen de Slenk op diepte was werd de route verlegd vanaf de Vliestroom naar de Meep en de Slenk. Daarna het laatste stukje via het Schuitengat.

De Oosterschelde (charterschip in de zomers 1959-1963) stak zo ondiep dat die soms bij hoogwater via Oosterom naar Harlingen voer. Welke route precies na het Oosterom werd gevolgd, is mij niet bekend.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie