1971: "HARINGVLIET" BEDOELD VOOR ITALIË In Italië hebben ze zeker begrip voor modische schoenen, maar de "Slof" werd op het nippertje door Nederlandse autoriteiten tegen gehouden. Op deze manier kwam het schip bij Doeksen en bleven de "klompen" keurig in Nederland
. Niet waar echt waar:
"Veerboot niet naar Italië
DEN HAAG — De veerboot Haringvliet, overbodig geworden na de ingebruikneming van de brug en de dam over het Haringvliet, kan niet worden verkocht aan de Italiaanse firma Fattorino. De scheepvaartinspectie vindt het schip niet geschikt om over zee naar Italië te varen.
Provinciale Staten van Zuid-Holland hadden op 17 juni besloten de Haringvliet, die de verbinding onderhield tussen Hellevoetsluis en Middelharnis, voor f 357.000 te verkopen.
Nu de transactie niet door kan gaan hebben Gedeputeerde Staten voorgesteld het schip voor f 350.000 over te doen aan de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. De netto-opbrengst wordt daardoor, na aftrek van provisiekosten 332.500 in plaats van 340.000 gulden."1Aantal auto's: 50,
twee motoren met samen 809,05 kW,
passagiersaccommodatie na verbouwing: 280,
kapiteins: Klaas Tot en Ane Ruijg, later ook Adri van Suylekom,
te vergelijking, betaald voor aankoop DE DAGERAAD (1965):
f 1 miljoen
2__________________
1 Het Vrije Volk, 25-10-1971, p8
2 Met behulp van: F. Drost, Passagieren op de Wadden (1980), p53