Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?
Bij elk bedrijf is kostenbeheersing noodzakelijk (dat is wat anders dan kostensnijden). Bij de Rederij zie je de ontwikkeling, dat men de dienst met zo weinig mogelijk schepen (en dus ook personeel) uitvoert (zie jaren '60 en '70); het is dus goedkoper een groot schip 's winters met gering vervoer te laten varen dan een tweede boot een groot deel van het jaar stil te laten liggen en dan onderhoud te plegen met de eigen bemanning. Hoe hard het ook mag klinken, bedrijven zijn er niet om personeel aan het werk te houden (in feite verborgen werkloosheid, zoals je dat nog veel in Engeland ziet), maar om personeel zinvol werk te geven dat zowel voor onderneming als personeel rendeert. Hoewel zonder werk zitten bepaald niet leuk is, is het in de praktijk veel erger om mensen minder zinvol werk te laten doen, waarvoor ze in feite niet zijn aangenomen of zijn opgeleid en dat uiteindelijk voor de mensen en het bedrijf niets substantieels oplevert. Het is voor varend personeel uiterst belangrijk dat ze trots kunnen zijn op hun werk: veilig overzetten van mensen en goederen, ook onder de meest zware omstandigheden. Als je dan als "bemanning van de reserveboot" dagen lang alleen zit te tjetten met het gevoel, dat dat gebeurt om je maar aan het werk te houden, dan ontstaat er een rotsfeer.
Het laten uitvoeren van periodiek onderhoud door een werf geeft de mensen daar dan weer hun beroepstrots.
Het is gewoon een denkfout als er alleen maar wordt gekeken naar "werkgelegenheid", het gaat er ook om wat die werkgelegenheid inhoudt: mensen willen niet uitsluitend werk, maar vooral werk waarin ze plezier hebben.
Er zijn dus twee hoofdmotieven om het lopende onderhoud niet door eigen personeel te laten doen: gezonde bedrijfsvoering en gemotiveerd personeel.
Bij mijn eigen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij zette men het personeel, dat in de winter wegens de seizoenspiek niet veel om handen had, bijvoorbeeld in om straatwerk te laten doen. Ik kan je verzekeren dat een machinist of matroos dat bepaald niet aardig vond.