Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Schellingerland (slof)
Humtidumty:
Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?
willem boot:
--- Citaat van: Humtidumty op 2 april 2010, 10:04:24 ---Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?
--- Einde van citaat ---
Bij elk bedrijf is kostenbeheersing noodzakelijk (dat is wat anders dan kostensnijden). Bij de Rederij zie je de ontwikkeling, dat men de dienst met zo weinig mogelijk schepen (en dus ook personeel) uitvoert (zie jaren '60 en '70); het is dus goedkoper een groot schip 's winters met gering vervoer te laten varen dan een tweede boot een groot deel van het jaar stil te laten liggen en dan onderhoud te plegen met de eigen bemanning. Hoe hard het ook mag klinken, bedrijven zijn er niet om personeel aan het werk te houden (in feite verborgen werkloosheid, zoals je dat nog veel in Engeland ziet), maar om personeel zinvol werk te geven dat zowel voor onderneming als personeel rendeert. Hoewel zonder werk zitten bepaald niet leuk is, is het in de praktijk veel erger om mensen minder zinvol werk te laten doen, waarvoor ze in feite niet zijn aangenomen of zijn opgeleid en dat uiteindelijk voor de mensen en het bedrijf niets substantieels oplevert. Het is voor varend personeel uiterst belangrijk dat ze trots kunnen zijn op hun werk: veilig overzetten van mensen en goederen, ook onder de meest zware omstandigheden. Als je dan als "bemanning van de reserveboot" dagen lang alleen zit te tjetten met het gevoel, dat dat gebeurt om je maar aan het werk te houden, dan ontstaat er een rotsfeer.
Het laten uitvoeren van periodiek onderhoud door een werf geeft de mensen daar dan weer hun beroepstrots.
Het is gewoon een denkfout als er alleen maar wordt gekeken naar "werkgelegenheid", het gaat er ook om wat die werkgelegenheid inhoudt: mensen willen niet uitsluitend werk, maar vooral werk waarin ze plezier hebben.
Er zijn dus twee hoofdmotieven om het lopende onderhoud niet door eigen personeel te laten doen: gezonde bedrijfsvoering en gemotiveerd personeel.
Bij mijn eigen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij zette men het personeel, dat in de winter wegens de seizoenspiek niet veel om handen had, bijvoorbeeld in om straatwerk te laten doen. Ik kan je verzekeren dat een machinist of matroos dat bepaald niet aardig vond.
Vriend:
Bedankt voor je uitleg inclusief de achtergronden Willem. Een voorbeeld van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Hoe toevallig hier met een knipoog naar het feit dat dit schip naar een bepaald soort schoeisel is vernoemd. Er is in het nog niet eens zo grijze verleden ook een trend geweest dat bedrijven steeds meer zelf gingen doen en produceren. De wat ouderen onder ons hebben vast wel eens een WC-bril van de firma Philips gezien. Ja je leest het goed, de fabrikant bekend van verlichting en elektronica. Daar is men, waarschijnlijk om o.a. eerder genoemde redenen, weer snel mee gestopt.
Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?
Wim Vink:
--- Citaat van: Vriend op 2 april 2010, 13:19:01 ---Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?
--- Einde van citaat ---
Dat was een overdekte, maar toch half open, ruimte, zodat je als passagier binnnen toch buiten kon zijn.
Edit: zie bijgaande scan van een vakantiedia van 30 juli 1977. Omdat de salon al helemaal vol was, konden voor onze terugreis alleen hier nog een plekje vinden.
Daarin is nog steeds niets veranderd, want augustus 2009 mochten mijn vrouw en ik ook op het bovendek van de Friesland gaan zitten in windkracht 7.
(NB. Op de afbeelding kijken beide dames (resp. mijn vrouw en haar zus) minder vrolijk, omdat de vakantie weer voorbij was)
dia: © Wim Vink
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 2 april 2010, 13:19:01 ---Bedankt voor je uitleg inclusief de achtergronden Willem. Een voorbeeld van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Hoe toevallig hier met een knipoog naar het feit dat dit schip naar een bepaald soort schoeisel is vernoemd. Er is in het nog niet eens zo grijze verleden ook een trend geweest dat bedrijven steeds meer zelf gingen doen en produceren. De wat ouderen onder ons hebben vast wel eens een WC-bril van de firma Philips gezien. Ja je leest het goed, de fabrikant bekend van verlichting en elektronica. Daar is men, waarschijnlijk om o.a. eerder genoemde redenen, weer snel mee gestopt.
Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?
--- Einde van citaat ---
In de jaren '70 dacht men anders dan nu en om bij Philips te blijven: als een product range niet voldoende opleverde, dan was het weg ermee. Tegenwoordig is het weer mode om "bij je kernactiviteiten te blijven" (mode term: "core business") en dat gaat goed totdat er weer een nieuwe modegril ontstaat die zegt dat je het beter zus-of-zo kan doen. Ligt eraan of het in Quote of een ander managersPlayBoy staat..... ;D
Om weer on topic te komen, toevallig zit in de boeken een alg. plan van de laatste verbouwing voor Doeksen door de Oranjewerf. De opgangen naar het promenadedek zaten volgens die tekening in de zijden en niet in het "hok" achter de stuurhut. Voor zover ik me het goed herinner, was dat alleen een soort "schuilhut" voor enkele passagiers. Ik heb diverse overtochten met de slof gedaan, maar slechts een in de verbouwde toestand, de rest toen-ie nog iets op de 'Haringvliet' leek.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie