Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schellingerland (slof)

<< < (11/27) > >>

willem boot:
Jeroen, inderdaad mooi te zien hoe dat casco geklonken was en hoe zwaar. Op de kop lagen naar ik mij meen te herinneren 4 platen over elkaar heen geklonken op de smeedijzeren steven (waar de Rederij nog een klein stripje op had gelast voor het mooie). Onverwoestbaar.

het schip menouevreerrde inderdaad "makkelijk" als je de direct omkeerbare Deutzen even buiten beschouwing laat, want dat vergede toch wel een paar seconden om de om te zetten. Zwaaien kon je vrijwel op de plek, daar waren zelden staaldraden voor nnosig. Wij gebruikten ze op Middelharnis wel als de wind heel ongunstig stond (WNW), maar meestal was dat niet nodig.

De letters RTM Rotterdam zijn wat merkwaardig, omdat dit thuishaven en eigenaar moet voorstellen, terwijl Provinciale Waterstaat Zuid-Holland te Den Haag de werkelijke eigenaar was.

Vriend:
De Schellingerland bij de Oranjewerf op 14 januari 1974 ligt hier klaar voor het plaatsen van het extra stukje salon. Op het voordek zie je het stuurhuis liggen.

Vriend:
Net een bouwpakket, maar dan in het groot  ;D. Hier wordt de uitbreiding van de salon als ??n geheel met een kraan omhoog gehesen.....

Vriend:
om vervolgens geplaatst te worden. Later nog werd het stuurhuis weer bovenop de nieuwe salon geplaatst. Je ziet op deze en de eerder foto's twee stutpalen op het dek staan waar de salon tijdelijk op rust. Later werden de zijkanten onder de salon dichtgemaakt, waarop tegelijkertijd de salon rustte.

willem boot:
Mooie serie, Jeroen! De nieuwe sectie paste niet helemaal op de bestaande opbouw en dat is toen opgelost daar de iets bredere bestaande opbouw met kettingen naar elkaar toe te trekken. Linksom of rechtsom, was de Slof voor de vrachtdienst een handig schip met een voor die periode toch wel riant laadvermogen. Een zware kraan of dergelijke was geen probleem. Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, want dat was betrekkelijk simpel te realiseren geweest, waarmee men gelijk een uitstekende vrachtboot zou hebben gehad. Natuurlijk waren de motoren al behoorlijk aan hun draaiuren, maar het casco was dik op orde.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie