Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Schellingerland (slof)
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 27 november 2009, 23:00:36 ---De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.
[
--- Einde van citaat ---
De Slof was helemaal niet zo lastig te manoeuvreren, had drie roeren en uiteraard twee schroeven en reageerde daar direct op. Voor "nieuwelingen" was het wel even wennen omdat je de reactie van het roer niet goed kon voelen in het rad, dus was je aangewezen op wat je voeten je vertelden. Het schip kon zeer kort zwaaien, maar je moest altijd wel goed letten op de enorme windvang die het dekhuis nu eenmaal was. In '56 had Verschure er bij de verbouw zelfstellende roeren onder gehangen, toen was het inderdaad een vrijwel onmanoeuvreerbaar schip bij aanlopen van de havens dwarsstrooms. Dat is bij de eerste de beste dokbeurt gewijzigd.
Jan Leenstra:
De 3 roeren...... foto genomen op de Oranjewerf. Ik heb daar 10 jaar vlakbij gewoond, nl bij de Oranjesluizen. Wij woonden daar op een woonboot. Deze moest om de 4 jaar naar de werf. Wij gingen dan ook naar de Oranjewerf. Helaas was ik nog niet zo bijdehand om foto's van de Doeksen schepen te maken. Wel zag ik ze er wel eens liggen omdat ik deze op mijn jonge leeftijd herkende van de vakanties. Ik heb bijv. het ms Friesland wel eens in de sluis zien liggen. Mijn vader, terschellinger, maakte dan even een praatje met de bemanning.
Wim Vink:
--- Citaat van: Vriend op 27 november 2009, 23:00:36 ---De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.
--- Einde van citaat ---
Jeroen,
Je publiceert prachtige foto's, ga vooral zo door.
Bijgaande foto kan echter niet in 1975 genomen zijn, want de Slof is hier nog niet verbouwd (grotere salon).
Het plaatje moet daarom van voor 1974 zijn.
Maar goed, dat is maar een detail.
Zoals gezegd, de foto's zijn weer uniek.
Vriend:
Oeps, een verkeerde datum en onjuiste informatie :-[ ;D Dat krijg je met de landrotten op een forum over schepen ;)
Willem, Jan en Wim bedankt voor de aanvullende informatie. De datum is volgens de overlevering, in de loop der jaren toch niet helemaal goed doorgekomen. Altijd mooi om te zien hoe snel anderen dat opvalt aan bepaalde dingen.
De foto van Jan laat heel mooi de geklonken scheepsromp zien. Boven en onder de lasletters Terschelling kun je nog resp. RTM en Rotterdam lezen. En de slof was dus toch niet zo lastig te manoeuvreren bij het zwaaien. Ik was al op de foto aan het zoeken naar een staalkabel richting de kade (zie topic Friesland (1)), maar die hadden ze waarschijnlijk niet nodig.
Vriend:
Nog even een kleine aanvulling over de datum. Waarschijnlijk is deze foto van een serie genomen in augustus 1972. Zie ook in het topic Friesland (1) bij de foto van de zwaaiende Friesland. Bij de Vlieland - 1938 had ik ook een verkeerde datum gezet. Ik had foto's afkomstig uit twee series. Een serie uit 1972 en eentje uit 1975. Deze hoort waarschijnlijk bij de eerste en sowieso niet bij de laatste.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie