Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schellingerland (slof)

<< < (8/27) > >>

willem boot:
Vlaardingen it is. Het was echter wel een afgescheiden deel van de HVO waar je eigenlijk niet goed bij kon komen. Stond een soort Chinese Muur omheen (ik heb in Vlaardingen op de Middelbare school gezeten, vandaar dat ik de plek redelijk ken).

Wim Vink:
Na enige emails met de maker van de "Vlaardingse foto" (Aad Deventer) zijn er nog 2 foto's uit dezelfde serie tevoorschijn gekomen.
Ook is er een exacter tijdstip boven tafel gekomen: augustsus 1971.
En over de juiste plek wist hij te melden: ben tot de conclusie gekomen dat het in de Vulkaanhaven geweest moet zijn (= Vlaardingen Oost) dat is waar nu Maersk aanmeert met de schepen naar Engeland.
hemelsbreed is het vlak bij de Kon. Wilhelminahaven waar de werf van Figee was.

Zelf ben ik ter plekke geheel onbekend, dus commentaar of aanvulling kan ik hierop niet geven.
Ik vind het wel aardig dat er weer "foto's uit een schoenendoos" zijn gekomen. Kortom: de aanhouder wint en een stimulans voor onze hobby.

Foto's: © Aad Deventer

Wim Vink:
Van diezelfde Aad Deventer kreeg ik nog twee afbeeldingen uit de tijd dat de Haringvliet op het gelijknamige vaarwater in dienst was.
Eerst een zwart-wit ansichtkaart en vervolgens een foto van een excursie van busliefhebbers, die met een RTM bus gebruik maakten van de RTM boot.

Foto: © Henk Takken

willem boot:
Kijk, dat is een van de luxe-touringcars van de RTM die voor de Trans Delta Express werden ingezet (die droegen bloemennamen als ik me goed herinner: Akelei, Duinroosje, nog zowat van dat spul). Een ervan is nog eens uitgebrand. Dit waren voorlopers van wat nu Q-liners zijn. Ik werkte toen zelf nog bij de RTM en dit zijn dus goede herinneringen. De laatste vaarten (op de allerlaatste oversteek na) heb ik de Slof toen nog zelf gevaren, als het goed is heb ik van die dag zelfs nog filmopnamen. Beetje triest.

willem boot:

--- Citaat van: Wim Vink op 10 februari 2009, 21:18:03 ---Na enige emails met de maker van de "Vlaardingse foto" (Aad Deventer) zijn er nog 2 foto's uit dezelfde serie tevoorschijn gekomen.
Ook is er een exacter tijdstip boven tafel gekomen: augustsus 1971.
En over de juiste plek wist hij te melden: ben tot de conclusie gekomen dat het in de Vulkaanhaven geweest moet zijn (= Vlaardingen Oost) dat is waar nu Maersk aanmeert met de schepen naar Engeland.
hemelsbreed is het vlak bij de Kon. Wilhelminahaven waar de werf van Figee was.

--- Einde van citaat ---

Dit is dus iets verder weg, inderdaad een "pishoek", het is namelijk bij het ertsoverslagbedrijf dat daar toen zat naast de Wiltonwerf. Op de bovenste foto rechts zie je nog net de arm van een van de vier grote ertsoverslagkranen en dus is het de Vulcaanhaven. Toevallig heb ik daar een paar jaar geleden nog eens beroepshalve mee te maken gehad, geen beste ervaring. Het schip heeft daar overigens maar kort gelegen en uitsluitend in afwachting van de keuring voor Ancona. Vulcaanhaven was een van de weinige particuliere havens in de Waterweg en dus was dat liggen daar niet goedkoop. Direct na de keuring is de Slof naar de Vluchthaven van Zijpe gegaan, dat kostte namelijk zo goed als niets en dat was bij RTM zeer belangrijk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie