Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schellingerland (slof)

<< < (7/27) > >>

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op 28 augustus 2008, 21:14:26 ---De Schellingerland had inderdaad riante trappen, ik denk dat het aantal passagiers ten tijde van deze foto nooit meer dan een man of 250 300 is geweest, later is de opbouw bij de ADM fors naar voren uitgebreid, maar exacte aantallen passagiers weet ik niet, ik meen dat er plaats was voor zo'n 50 personenauto's en dat was ongeveer het dubbel van dat van de Noord Nederland.

Pieter

--- Einde van citaat ---

De "riante" trappen waren inderdaad zeer ruim. Dat had te maken met de specifieke eisen voor Middelharnis-Hellevoetsluis. In '57 werden passagiers voor Flakkee nog massaal aangevoerd met de dieseltram vanuit R'dam (starre uurdienst) en in omgekeerde richting waren er veel forensen voor diverse industrie

Wim Vink:
Onderstaand plaatje heb ik al lang in bezit en heb ik ooit gekregen van een RTM-busliefhebber, die ook andere RTM-zaken op de foto zette.
Zo fotografeerde hij ook de Haringvliet in 1971, nadat dit schip bij de RTM geen werk meer had.
Waar de foto is genomen, weet ik niet, alleen het jaartal.
Is het soms de vluchthaven van Zijpe, waarover in SSS op blz 321 wordt geschreven?
Willem Boot zal ongetwijfeld het antwoord weten.

De foto kwam onlangs weer tevoorschijn en daarom plaats ik die gelijk maar.

(En voor de jongere leden die het schip niet direct herkennen: eind 1971 kocht Doeksen het schip en zette die in als Schellingerland II.)

Foto: © Aad Deventer

willem boot:
No sir, dit is niet de vluchthaven van Zijpe, die is zo vlak als een biljartlaken en daar staan zeker geen kranen. Ik twijfel tussen de HVO ("Havenbedrijf Vlaardingen Oost")  en de Oranjewerf. HVO deed veel aan het onderhoud van het schip en het kan zijn, dat de Haringvliet hier is gefotografeerd aan een kade in de buurt van HVO kort na inspectie ten behoeve van de overtocht naar Itali

Wim Vink:

--- Citaat van: willem boot op  5 februari 2009, 21:32:03 ---No sir, dit is niet de vluchthaven van Zijpe, die is zo vlak als een biljartlaken en daar staan zeker geen kranen. Ik twijfel tussen de HVO ("Havenbedrijf Vlaardingen Oost")  en de Oranjewerf. HVO deed veel aan het onderhoud van het schip en het kan zijn, dat de Haringvliet hier is gefotografeerd aan een kade in de buurt van HVO kort na inspectie ten behoeve van de overtocht naar Itali?.

--- Einde van citaat ---

Bedankt voor de aanvullende info.

willem boot:
Nogmaals, zou kunnen, maar dat was dan wel de pishoek aan de overkant waar een normaal mens niet kwam. Het is in elk geval niet direct aan de werf van HVO, daar heb ik namelijk nog wel een paar foto's van, zij het na afloop van de winter '62-'63. De schroeven had je toen niet willen zien! De Haringvliet is toen nog een dikke dag volstrekt zoek geweest (er was nog geen radar aan boord). De jongens voeren op kompaskoers en tijd, gecorrigeerd voor stroomsnelheid tussen Middelharnis en Hellevoetsluis, GPS was er niet, Syladis ook niet, dus was het feitelijk blind varen in mist. Controle; tonnetje-tonnetje, maar die waren opgenomen of hingen lekker onder een dikke meter ijs. Men had de stroming onder het ijs overschat op een reisje Hellevoet-Middelharnis en de boot is bij de ingang van het Vuile Gat (tussen Tiengemeten en de Hoeksche Waard) vastgelopen. De RTM heeft toen de 'Stad Zierikzee' (een stoomschip uit 1904) en de 'Schelde' (idem, 1896) order gegeven het schip op te zoeken. Die jongens voeren ook blind, dat kan je je nu nauwelijks meer voorstellen. Het kwam dus wel goed, maar Flakkee was toen op het nippertje niet geisoleerd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie