Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
JaVaZee:
Inderdaad wel erg verwarrend voor mensen die niet beter weten...:P
Humtidumty:
Ik zie de schepen soms met 2 lijnen voor en soms met 3 lijnen voor vastliggen. Ik neem aan dat dit voor de achterkant gelijk is.
Is dit een zekere willekeur, dat aantal lijnen gebruikt om af te meren, of zijn daar regels voor hoe en met hoeveel lijnen een schip afgemeerd wordt?
Schepen hebben ook als ze in west liggen 's nachts volgens mij nog lichten aan.
Hebben de schepen een generator draaien daarvoor of ligt er een kabel voor naar de schepen?
willem boot:
walstroom en voor zover vereist ankerlicht.
brandaris:
Als je op stromend water ligt (rivier oid) of als je weet dat er schepen langs kunnen komen varen hebben ze vaak een extra eindje aan de wal staan, schepen die langsvaren hebben op jou schip een duwende en zuigende werking om t even simpel te zeggen, als ie aankomt varen duwt ie je schip naar achter en als ie voorbij is gaat ie weer naar voren, als dat een grote containerboot of passagierschip is ben je blij met een extra eindje, op een rivier hebben ze meestal rivieropwaarts een draad extra staan omdat daar de meeste krachten op komen.
Verlichting hebben ze ook vaak aan om evt ongure types af te schrikken, die houden niet van licht... de schepen van Doeksen hebben daar snachts walstroom voor, als je niet elke avond een vaste ligplaats hebt , hebben ze vaak een hulpsetje draaien puur voor de stroomvoorziening ab.
Op binnenvaart schepen een hulpsetje vaak voorop, zodat ze er avonds tijden de slaap geen last van hebben , op grotere schepen draait er vaak gewoon een hulpset in de machinekamer.
voorzoverikweet...
IALA:
--- Citaat van: willem boot op 6 oktober 2009, 22:21:10 ---walstroom en voor zover vereist ankerlicht.
--- Einde van citaat ---
Ankerlicht lijkt mij (persoonlijk) niet helemaal nodig, in het bva staat dan een schip niet ten anker is als het anker uit de grond is.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie