DE FLITS IN DE PAN (1954):
MS W.F. VAN DER WIJCK – BIJNA-BOOT VAN DOEKSEN
DEEL 1 |
DEEL 2„Koop haar“, riepen ze unaniem op zaterdag 1 mei 1954 tijdens een proefvaart, de burgemeesters van Terschelling, Vlieland en Harlingen, en „koop haar" was ook de opinie van V.V.V. Terschelling, en „koop haar" adviseerde de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat.
1Er is amper een topic met betrekking tot Doeksen, dat op dit forum nog nooit besproken was, lijkt mij tenminste, maar over de affaire tussen de rederij en MS van der Wijck, welke uiteindelijk mede tot de bouw van de FRIESLAND I leidde, vond ik hier verder nog niets, behalve ergens drie schaarse opmerkingen van respectievelijk Vriend, Wim Vink, en Willem Boot. (Er bestaan wel korte berichten hierover in S.S.S., pagina 241, en in DE REEDERIJ, pagina 102.)
Daarom heb ik de aangelegenheid nagetrokken in de kranten van 1954, om te weten te komen, wat er precies aan de hand was; en dit vergeten heen en weer rond de charmante boot heeft me gepakt. Ik zal proberen, verslag te geven in chronologische volgorde, gesplitst in twee delen.
In februari 1954 werd op de voorpagina van de LC voorzichtig vermeld:
„'Van der Wijck' naar dienst Terschelling - Harlingen ?
De Nederlandse Spoorwegen willen het bekende veerschip 'Van der Wijck', dat dienst heeft gedaan tussen Enkhuizen en Stavoren, van de hand te doen. Enige maanden geleden heeft de rederij Doeksen het schip eens bezien, doch onderhandelingen over aankoop zijn toen afgesprongen, zo deelt men ons mee. De rederij, die het schip tussen Terschelling en Harlingen zou willen laten varen, zou nog niet geheel van haar plannen hebben afgezien."2In april 1954 werd de proefvaart besloten:
„Binnenkort betere verbinding met Vlieland en Terschelling
Door de N.V. Terschellinger Stoomboot Mij (Fa Doeksen) zal op 1 mei a.s. met de 'Van der Wijck' (vroeger varende op de lijn Stavoren—Enkhuizen) een proefvaart worden gehouden op de lijn Terschelling—Vlieland—Harlingen. Het laat zich aanzien, dat de bootverbindingen met de eilanden Terschelling en Vlieland gedurende het a.s. seizoen aanmerkelijk beter zullen worden."3 Van der Wijck was, vergeleken met de toen bestaande vlot, ogenschijnlijk een verleiding tot glans en glorie op de verbinding met Terschellling, met
4- zitplaatsen voor 2000 personen (i.p.v. vier schepen met een gezamelde capaciteit van rond achttienhonderd passagiers),
- vaartijd anderhalf (in plaats van tweeënhalf) uur met 12.31 knopen, gedreven door 2x 625 rpk Werkspoor diesel, 2 roeren, 2 schroeven,
- verdekte, windvrije dekken en ruime, uitstekend gemeubileerde salons.
Toen ze aan Doeksen werd geoffreerd, zat ze qua leeftijd al precies in het midden tussen de huidige MIDLSAND en de FRIESLAND II, maar qua gezelligheid ook nog steeds een topper, met een pluchezetel voor iedereen in aanbod: Zelfs het benedendek had niets weg van een spelonk:
5Voor het autovervoer was er letterlijk "boven"dien reeds een oplossing verzonnen; ze moesten zweven in de lucht, en waarom, in de naam van de hemel boven Harlingen, zou het niet kunnen, i.p.v. rijden over houten planken:
„De auto's zullen met de grote kranen van het Gemeentelijk Kraanbedrijf in Harlingen aan boord worden gehesen, zoals dat ook in de grote havens geschiedt. Op Terschelling zijn geen bijzondere voorzieningen nodig, omdat de auto's daar zo van boord op de kade kunnen rijden. Om op de boot meer ruimte te krijgen voor auto's, zal een deel van het dekhuis worden afgebroken."6Kortom:
„Het is te verwachten, dat dit schip door de Terschellinger Stoomboot Maatschappij zal worden aangekocht. Dit feit opent grote perspectieven voor het vreemdelingenverkeer naar Terschelling en Vlieland."7In de bijlage zien jullie de kandidaat op 1 mei 1954 bij het verlaten van de Harlinger haven.
8Doet ie het of doet ie het niet? Volgens mijn bronnen zweeg de krant voorlopig over de uitkomst van de kwestie - tot medio juni 1954...
Bronnen:1 LC 03-05-1954 p7
2 LC 11-02-1954 p1
3 Nieuwsblad van het Noorden 24-04-1954 p3
4 Friese koerier 04-05-1954 p3; De Tijd 03-05-1954 p4:
Vloot bestond toen uit
Schellingerland (750 passagiers),
Noord-Nederland (550),
Vlieland (400),
Stortemelk (150), +
Holland (1000)
5 images.qoop.nl/1/2/2/3/12238000.jpg
6 LC 03-05-1954 p7
7 De Tijd 03-05-1954 p4
8 Foto: LC 03-05-1954 p7